Start Do poczytania
Porady dla Rodziców Email

Porady dla Rodziców

Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia, pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszają częste kontakty słowne z otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie mogą spowodować opóźnienie mowy u dziecka lub jej zaburzenia.

Rodzice mogą zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin. Są bowiem osobami przebywającymi z dzieckiem najdłużej, mają więc największe możliwości wpływania na jego rozwój. Są też pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować.

Co powinni, a czego nie powinni robić rodzice, aby wspomagać rozwój mowy dziecka?

Tak postępujmy

  1. Mówmy do dziecka, już od pierwszych dni jego życia, dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu, zwracając się do niego.
  2. Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów, modulujmy własny głos.
  3. Kiedy dziecko wypowie jakieś słowo, zdanie, starajmy się rozszerzyć jego wypowiedź, dodając jakieś słowa.
  4. Mówmy dziecku, co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
  5. Mówmy do dziecka, zwracając uwagę, aby widziało naszą twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów.
  6. Karmienie piersią zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.
  7. Od najmłodszych lat uczymy dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się gryźć i żuć.
  8. Zwracajmy uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, prosimy pediatrę o ustalenie przyczyny.
  9. Odpowiadajmy na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
  10. Opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczmy krótkich wierszy na pamięć.
  11. Oglądajmy z dzieckiem obrazki, nazywajmy przedmioty i opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.
  12. Śpiewajmy z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, a zarazem terapeutyczne.
  13. Rysujmy z dzieckiem, mówmy co kreślimy - "...teraz rysujemy kotka. To jest głowa, tu są oczy, nos...". Zachęcajmy dziecko do wypowiedzi nt. rysunku.
  14. Wspólnie oglądajmy telewizję, wybierajmy programy właściwe dla wieku dziecka. Komentujmy wydarzenia pojawiające się na ekranie, rozmawiajmy na ich temat.
  15. Starajmy się, aby zabawy językowe i dźwiękonaśladowcze znalazły się w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z dzieckiem. Wybierajmy do zabaw właściwą porę.
  16. Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajmy!); chwalmy je za każdy przejaw aktywności werbalnej; dostrzegajmy każde, nawet najmniejsze, osiągnięcie, nagradzając je pochwałą.
  17. Dołóżmy wszelkich starań, aby rozmowa z nami była dla dziecka przyjemnością.
  18. Jeżeli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać, a nie robi tego, skonsultujmy się z logopedą.

Jeżeli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), koniecznie zapewnijmy mu opiekę lekarza specjalisty, ponieważ wady te są przyczyną zaburzeń mowy.

Tego nie róbmy

  • Unikajmy podawania dziecku smoczka typu "gryzak", zwracajmy uwagę, aby dziecko nie ssało palca. Następstwem tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadzą do wad wymowy, np. wymowa międzyzębowa.
  • W trakcie rozmowy z dzieckiem unikajmy zdrobnień i spieszczeń (języka dziecinnego), dostarczając dziecku prawidłowy wzorzec językowy danego słowa.
  • Nie zaniedbujmy chorób uszu, gdyż nie leczone mogą prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do dyslalii lub niemoty.
  • Nie gaśmy naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.
  • Nie poprawiajmy wymowy dziecka żądając, by kilkakrotnie powtarzało dane słowo. Niech z naszego języka znikną słowa: "Powtórz ładniej", "Powiedz lepiej". Wychowanie językowe, to nie tresura.
  • Nie zawstydzajmy, nie karzmy dziecko za wadliwą wymowę.
  • Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w tym okresie naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy. Często prowadzi to do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania.
  • Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do wymawiania zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać. W ten sposób przyczyniamy się do powstawania błędnych nawyków artykulacyjnych, trudnych do zlikwidowania.

Terapia logopedyczna to proces długotrwały i żmudny, wymagający współpracy i zaangażowania ze strony nie tylko terapeuty ale również dziecka i jego najbliższego otoczenia. W większości sytuacji ćwiczenia w gabinecie z logopedą to za mało, aby przezwyciężyć trudności i opanować umiejętności niezbędne do prawidłowej wymowy i sprawnej komunikacji językowej. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń ,wówczas następuje utrwalanie i automatyzacja umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą.

 
Ruch to zdrowie! Rodzaje sportu dla dzieci. Email

Ruch to zdrowie!
Rodzaje sportu dla dzieci.

 

Rzadkością jest sytuacja, gdy rodzice muszą zachęcać dziecko do ruchu. Dla dzieci ruch to przede wszystkim wspaniała zabawa.

Rzadkością jest sytuacja, gdy rodzice muszą zachęcać dziecko do ruchu. Dla dzieci ruch to przede wszystkim wspaniała zabawa. Częściej zdarza się tak, że to właśnie rodzice muszą się zmobilizować do zabawy na świeżym powietrzu. Róbmy to, naprawdę warto! Ruch to najlepsza inwestycja w zdrowie malucha.

Uprawianie sportu sprawia, że dziecko nabiera sprawności a jego mięśnie się wzmacniają. Dzięki temu organizm dziecka jest bardziej odporny na choroby. Jest wiele innych powodów do tego, aby zachęcać dzieci do uprawiania sportu. Jednym z nich jest nauka wiary w siebie i pokonywania własnych słabości. Dzieci, które uprawiają sport mają możliwość uczyć się podejmować decyzję oraz pojąć sztukę przegrywania i wygrywania. Każdy rodzic powinien uważnie obserwować dziecko, po to aby odkryć, jaki rodzaj aktywności najbardziej mu odpowiada. Nie warto narzucać maluchowi naszej ulubionej dyscypliny sportu. Zadaniem rodziców jest pokazanie dziecku sportu jako zabawy i zachęcanie dziecka do ruchu, a nie dokonywanie wyboru za dziecko.

Jaki sport dla dzieci?

Wspinaczka

Od kiedy maluchy się wspinają? Od pierwszych miesięcy swego życia.

Może ktoś pomyśli- dziwne. Jednak tak jest naprawdę. Niemowlęta wspinają się głównie po ciałach rodziców. W drugim roku życia dzieci wspinają się na meble, a dwulatki na drabinki na placu zabaw. Jeśli rodzice zauważą, że czterolatek lubi się wspinać, mogą pozwolić mu na prawdziwą wspinaczkową przygodę pod opieką instruktora.

Zalety wspinaczki:

  • uczy planować ruchy,
  • zapobiega wadom postawy,
  • doskonali koordynację ruchów ciała,
  • uczy pokonywania trudności,
  • pozwala na naukę opanowywania emocji,
  • uczy odwagi.

Pływanie

Na basen rodzice mogą zabrać już trzymiesięczne niemowlę. W wielu miastach organizowane są zajęcia nauki swobodnego unoszenia się na wodzie. Oczywiście nie należy spodziewać się tego, że kilkumiesięczne dziecko nauczy się pływać. To tylko wodna zabawa. Prawdziwą przygodę z nauką pływania dzieci rozpoczynają około piątego roku życia.

Zalety pływania:

  • kształtuje zmysł równowagi,
  • rozwija zmysł dotyku,
  • poprawia koordynację,
  • wywołuje większą aktywność u dziecka,
  • hartuje dziecko (rzadziej choruje).

Jazda na rowerze

Wycieczki rowerowe rodzice mogą rozpocząć gdy ich maluch potrafi pewnie siedzieć. Może on cieszyć się z jazdy w bezpiecznym foteliku zainstalowanym na rowerze mamy lub taty. Dwulatki mogą mieć pierwszy rowerek z pedałami. Są to pojazdy na trzech kołach. Dziecko jeżdżąc na nim uczy się kierować rowerem i pedałować. Niektórzy dla dwulatków polecają rowerek biegowy to znaczy bez pedałów. Maluch odpycha się nogami. Trzy-, czterolatki najczęściej rozpoczynają jazdę na dwukołowym rowerku. Dzieci, które wcześniej poruszały się na rowerku biegowym, raczej nie potrzebują dodatkowych bocznych kółek. Zwykle szybko uczą się jeździć na dwukołowym rowerku. Natomiast dzieci, które używały trójkołowego rowerka przez pewien okres, potrzebują bocznych kółek. Warto aby rodzice lekko podciągnęli boczne kółka do góry, by malec od czasu do czasu jeździł tylko na głównych kołach. Takie postępowanie sprawi, że boczne kółka szybciej przestaną mu być potrzebne.

Zalety jazdy na rowerze:

  • rozwija poczucie równowagi,
  • wzmacnia mięśnie,
  • poprawia kondycję,
  • oswaja z prędkością,
  • kształtuje koordynację ruchów.

Gra w piłkę

Dzieci już od najmłodszych lat lubią zabawy z piłką. Z raczkującym niemowlęciem można toczyć piłkę na trawie lub na piasku (np. na plaży). Gdy dziecko pewnie stoi na nogach, można pokazać mu jak kopać piłkę. Będą to nieporadne kopnięcia, ale trening- zabawa, czyni mistrza. Naukę gry w piłkę pod okiem instruktora może rozpocząć sześcio- siedmiolatek.

Zalety gry w piłkę:

  • doskonali motorykę,
  • uczy wytrzymałości,
  • uczy zdrowej rywalizacji,
  • uczy współpracy w zespole,
  • kształci koordynację ciała.

Opracowała Joanna Fryś

 
«pierwszapoprzednia12345678następnaostatnia»

Strona 2 z 8
Free premium joomla templates by Lonex.

dzisiaj


Dzisiaj jest: Wtorek
30 Kwietnia 2024
Imieniny obchodzą
Bartłomiej, Chwalisława, Eutropiusz,
Jakub, Katarzyna, Lilla, Marian

Do końca roku zostało 246 dni.
Zodiak: Byk

Nasi Sponsorzy, Przyjaciele

Reklama

.

Reklama

Urzędy

Reklama
Reklama

Jesteś:

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter