Z życia przedszkola
Numery alarmowe w Polsce
Posługiwanie się językiem ojczystym |
Szanowni Rodzice! Sprawne posługiwanie się językiem ojczystym jest podstawą sukcesów szkolnych, a potem zawodowych. Rodzice pragną zapewnić swojemu dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju. Sklepy pełne są różnych kolorowych zabawek, gier i książek, dużo jest ich w każdym domu. Wiele z nich na pewno jest dziecku potrzebnych, ale pamiętajmy, że ważniejsza od zabawek jest sama zabawa – kontakt z drugą osobą i rozmowa z nią. Na codzienne rozwijanie mowy dziecka wystarczy kwadrans, który np. spędzamy z nim w drodze do przedszkola. Możemy bawić się z nim wtedy w wiele gier słownych, np.: – wymyślanie odpowiedzi na pytania typu: „co by było, gdyby …..?” – wyszukiwanie słów będących rymem, np.: kura – góra; tata – mata – wyszukiwanie słów zaczynających się lub kończących się określoną głoską lub sylabą – wymyślanie bajek na zasadzie – każdy opowiada jedno zdanie – oraz wiele innych Dziecko będzie szczęśliwe, że się z nim bawimy, a z czasem może samo zacznie wymyślać nowe sposoby zabaw słowami. Bardzo ważne jest, aby od najmłodszych lat uwrażliwiać dziecko na piękno naszego języka. Najłatwiej można to zrobić korzystając z dobrej literatury dziecięcej. Pierwszy kontakt przedszkolaka z książką to oglądanie obrazków i słuchanie opowiadania osoby dorosłej. W czasie zabaw słownych i rozmów ważny jest kontakt wzrokowy z dzieckiem. Gdy patrzymy na nie, uważniej nas słucha, widzi nasz sposób wymowy i nieświadomie uczy się tego. Praca nad mową dziecka to nie tylko systematyczne ćwiczenia, gdy jest taka potrzeba. To nieustanne zwracanie uwagi na to, jak dziecko mówi. To również życzliwe i cierpliwe poprawianie, tłumaczenie, chwalenie za ładnie powiedziany wiersz czy ciekawie opowiedziany obrazek. Większość dzieci zaczyna mówić prawidłowo we właściwym czasie. U innych mowa pojawia się z opóźnieniem, ale wymowa ich jest prawidłowa. Bywają też takie dzieci, które zaczynają mówić z opóźnieniem i nieprawidłowo. Prawidłowy rozwój mowy zależy od właściwego rozwoju intelektualnego, fizycznego i emocjonalnego. Poprzez różnorodne zabawy, będące jednocześnie ćwiczeniami, można pomóc dziecku w opanowaniu trudnej sztuki mówienia. Ważne jest również nieustanne zwracanie uwagi na staranność wymowy. Nieprawidłowy, niestaranny sposób mówienia będzie powodem problemów w szkole oraz w kontaktach z rówieśnikami, a dalszej perspektywie w życiu dorosłym, także zawodowym. Do szóstego roku życia dziecko powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski.
Na podstawie artykułu E. Mrokowskiej, opracowała: Mirosława Jasińska
|
dzisiaj
Dzisiaj jest: Wtorek |
30 Kwietnia 2024 |
Imieniny obchodzą Bartłomiej, Chwalisława, Eutropiusz, Jakub, Katarzyna, Lilla, Marian |
Do końca roku zostało 246 dni. Zodiak: Byk |