Jesteś tutaj: Start
Tematyka tygodnia: Święto mamy i taty.
Moja mama.
"Podarujmy mamie" - nauka piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0
"Moja mama......"- dziecko kończy zdanie dotyczące mamy.
Karta pracy 22 - portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie.
"Zawody mam" - rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.
"Jak mogę pomóc mamie?" - uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu.
Mój tata.
"Wesoły tata" - praca z wierszem P.Pollaka.
Mój tata jest niepoważny,
Ciągle się ze mnie śmieje.
Kiedy ja mówię:
Wciąż rosnę !
On mówi:
Skąd, ty malejesz !
Nie lubisz kaszy na mleku,
Zostawiasz ser i warzywa,
Więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,
Tylko cię wciąż ubywa !
Staniesz się taki malutki,
Że w krasnoludka się zmienisz,
Będziesz się kąpać w akwarium
I drzemać w mojej kieszeni.
Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,
Tylko z chomikiem lub z myszką.
Ja na to:
dobrze, tato,
jutro na obiad zjem wszystko.
Ale ty razem ze mną
Chrup marchew i sałatę,
Bo jak się zmienię w zająca,
Chcę mieć zająca tatę.
"Mój tata...." - dziecko kończy zdanie dotyczące taty.
Karta pracy 23 - doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
"Zawody tatusiów" - rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez ojców.
"Tata w pracy" - rysowanie przez dzieci własnego taty przy pracy.
Moi rodzice.
"Rodzic superbohater" - praca plastyczna z użyciem zdjęć rodziców. Dzieci dostają szablony superbohaterów do pokolorowania. Szablony nie mają głów. Zadaniem dzieci jest pokolorować szablon oraz umieścić w pustym miejscu zdjęcie głowy rodzica.
"Moi rodzice to superbohaterowie, ponieważ...." - doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny.
Wprowadzenie litery J,j na podstawie wyrazu jagoda.
- wyróżnianie pierwszej głoski,
- dzielenie wyrazu jagoda na sylaby i głoski,
- karty pracy 12.
Nietypowe rodziny.
"Jeż" - praca z fragmentem książki Katarzyny Kotowskiej. Zaznajomienie z terminami adopcja i dom dziecka, uwrażliwienie na los innych.
Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.
- Mężu, zobacz, co się stało! - zawołała Kobieta. (...)
Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.
Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli - ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.
Wreszcie Mężczyzna powiedział:
- Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!
Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (...)
I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.
Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli - mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko - nie mogli przecież mieć synka jeża. (...)
Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:
- A u kogo ja byłem w brzuchu?
- Nie u mnie - odpowiedziała. - Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.
- Czy płakałaś, jak mnie nie było?
- Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.
Tego dnia znikło wiele kolców. (...)
Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin "adopcja"? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec miał na początku kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec w nowej rodzinie? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc tym dzieciom?
Karty pracy 24a - doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.
Serce na dłoni.
"Co oznacza słowo miłość" - wnioskowanie o temacie na podstawie doświadczeń, zdjęć, rysowanie skojarzeń ze słowem "miłość".
Karta pracy 24b - doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, odwzorowywanie, budowanie wypowiedzi.
"Kocham swoją rodzinę ponieważ...." - tworzenie słoika z serduszkami, doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć, emocji. Rodzic daje dziecku słoik. Dzieci wycinają z czerwonego papieru serduszka. Na każdym serduszku dziecko rysuje, za co kocha swoją rodzinę. Mogą to być skojarzenia z własną rodziną, czynności które dzieci lubią wykonywać z najbliższymi. Można ozdobić słoik i nakrętkę.
"Stemple" - zabawa plastyczna. Dzieci formują z rolki po papierze toaletowym kształt serca. Maczają rolkę w czerwonej farbie i robią stemple na kartce tworząc dowolną kompozycję, którą mogą uzupełnić rysując kredkami lub malując farbami.
Na zakończenie proponuję zabawę rytmiczną:
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Miłej zabawy!