25.05.2020 - 29.05.2020r.

Tematyka tygodnia: Święto mamy i taty.

 Moja mama.

"Podarujmy mamie" - nauka piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0

"Moja mama......"- dziecko kończy zdanie dotyczące mamy.

 Karta pracy 22 - portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie.

"Zawody mam" - rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.

"Jak mogę pomóc mamie?" - uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu.

 

Mój tata.

"Wesoły tata" - praca z wierszem P.Pollaka.

Mój tata jest niepoważny,

Ciągle się ze mnie śmieje.

Kiedy ja mówię:

Wciąż rosnę !

On mówi:

Skąd, ty malejesz !

Nie lubisz kaszy na mleku,

Zostawiasz ser i warzywa,

Więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,

Tylko cię wciąż ubywa !

Staniesz się taki malutki,

Że w krasnoludka się zmienisz,

Będziesz  się kąpać w akwarium

I drzemać w mojej kieszeni.

Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,

Tylko z chomikiem lub z myszką.

Ja na to:

dobrze, tato,

jutro na obiad zjem wszystko.

Ale ty razem ze mną

Chrup marchew i sałatę,

Bo jak się zmienię w zająca,

Chcę mieć zająca tatę.

"Mój tata...." - dziecko kończy zdanie dotyczące taty.

Karta pracy 23 - doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.

"Zawody tatusiów" - rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez ojców.

"Tata w pracy" - rysowanie przez dzieci własnego taty przy pracy.

 

Moi rodzice.

 "Rodzic superbohater" - praca plastyczna z użyciem zdjęć rodziców. Dzieci dostają szablony superbohaterów do pokolorowania. Szablony nie mają głów. Zadaniem dzieci jest pokolorować szablon oraz umieścić w pustym miejscu zdjęcie głowy rodzica.

"Moi rodzice to superbohaterowie, ponieważ...." - doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny.

Wprowadzenie litery J,j na podstawie wyrazu jagoda.

wyróżnianie pierwszej głoski,

- dzielenie wyrazu jagoda na sylaby i głoski,

karty pracy 12

 

Nietypowe rodziny.

"Jeż" - praca z fragmentem książki Katarzyny Kotowskiej. Zaznajomienie z terminami adopcja i dom dziecka, uwrażliwienie na los innych.

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.

- Mężu, zobacz, co się stało! - zawołała Kobieta. (...)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.

Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli - ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.

Wreszcie Mężczyzna powiedział:

- Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!

Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (...)

I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.

Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli - mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko - nie mogli przecież mieć synka jeża. (...)

Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:

- A u kogo ja byłem w brzuchu?

- Nie u mnie - odpowiedziała. - Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.

- Czy płakałaś, jak mnie nie było?

- Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.

Tego dnia znikło wiele kolców. (...)

Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin "adopcja"? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec miał na początku kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec w nowej rodzinie? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc tym dzieciom?

Karty pracy 24a - doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.

 

Serce na dłoni.

"Co oznacza słowo miłość" - wnioskowanie o temacie na podstawie doświadczeń, zdjęć, rysowanie skojarzeń ze słowem "miłość".

Karta pracy 24b - doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, odwzorowywanie, budowanie wypowiedzi. 

"Kocham swoją rodzinę ponieważ...." - tworzenie słoika z serduszkami, doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć, emocji. Rodzic daje dziecku słoik. Dzieci wycinają z czerwonego papieru serduszka. Na każdym serduszku dziecko rysuje, za co kocha swoją rodzinę. Mogą to być skojarzenia z własną rodziną, czynności które dzieci lubią wykonywać z najbliższymi. Można ozdobić słoik i nakrętkę.

"Stemple" - zabawa plastyczna. Dzieci formują z rolki po papierze toaletowym kształt serca. Maczają rolkę w czerwonej farbie i robią stemple na kartce tworząc dowolną kompozycję, którą mogą uzupełnić rysując kredkami lub malując farbami.

Na zakończenie proponuję zabawę rytmiczną:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

                                                                                        Miłej zabawy!