27.04.2020 - 30.04.2020r.

Jeżeli dzieci mają ochotę pochwalić się swoimi pracami, rodzice mogą  przesłać ich zdjęcia na mój adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub w formie MMS-a na telef: 783964239.

 

Tematyka tygodnia: Praca rolnika.

1. Na polu.

"Wieś i miasto" - szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Skojarzenia ze słowem "wieś".

Karty pracy nr.37 - poszerzanie wiedzy ogólnej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej, przeliczanie, budowanie wypowiedzi.

Zabawa matematyczna - sprawdzanie długości pojedynczych źdźbeł siana, szeregowanie, układanie źdźbeł od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego.

W tym tygodniu utrwalamy piosenkę "Stary Donald farmę miał" https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

 

2. Polne rośliny. 

Rozpoznawanie roślin zbożowych - klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne.

"Jak powstaje popcorn?" - poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. dzieci odpowiadają na pytania: Z czego wytwarza się popcorn? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana).

"Kukurydza" - praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.

 

3.Jak powstaje chleb.

Słuchanie wiersza Bogusława Szut ,, Pieczywo”.

Skąd, na stole, smaczny chlebek?

Rolnik sieje ziarno w glebę .

(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna).

Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik kosi je z zapałem,

potem młóci, w swych maszynach i wywozi plon do młyna.

Młynarz, w młynie, ziarno miele, białej mąki robi wiele.

Z mąką trafia do piekarza, który ciasto, z niej wytwarza.

Z ciasta robi: chleb, rogale...W piecu piecze je wytrwale.

Jest pieczywo! ślinka leci. Więc, smacznego , drogie dzieci !

 

 Krótka rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświadczenia-

( burza mózgów) oraz na temat treści wiersza.

- O czym jest ten wiersz ?

- Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?

- Co robi rolnik?

- Gdzie pracuje piekarz?

- Co on wypieka?

Omówienie etapów powstawania chleba ( rozmowa kierowana) oraz pracy ludzi różnych zawodów zaangażowanych w wypiek chleba, ułożenie historyjki obrazkowej, nadanie jej tytułu „Od ziarenka do bochenka”

- siew,

- wzrost zbóż ( ich pielęgnacja),

- żniwa,

- produkcja mąki z ziaren,

- pieczenie chleba z mąki,

- sprzedaż chleba w piekarniach.

 Karta pracy nr.38 - układanie ilustracji wg. właściwej kolejności, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między obrazkami. Opowiadanie powstałej historyjki.

 Rozwiązywanie zagadek:

 

-Słońce go budzi, słońce żegna,

gdy praca kończy się powszednia.

Smak tego trudu czujesz w chlebie,

ten trud dla wszystkich i dla ciebie. ( rolnik)

 

- Ma biały czepek, białe ubranie,

nocą zajmuje się wyrabianiem.

A co wyrobi upiecze smacznie

i odda ludziom nim dzień się zacznie. (piekarz)

 

- Bywa okrągły, podłużny bywa

piekarz go z pieca wydobywa. (chleb)

 

4. Maszyny rolnicze.

 Pogadanka na temat różnych narzędzi i maszyn ogrodniczych oraz bezpieczeństwa podczas ich wykorzystywania: pług do orania (napowietrzania gleby, odwracania jej wierzchniej warstwy), bronę (do bronowania, wyrównywania powierzchni gleby, działa jak grabie), urządzenie do nawożenia, siewnik oraz proste narzędzia, takie jak motyka, kosa, łopata.

 Karta pracy nr.39, 40 - doskonalenie percepcji wzrokowej, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia.

 "Maszyna przyszłości" - zabawa plastyczna. Rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikowi pracę w polu.

 Zachęcam do posłuchania piosenki i obejrzenia animacji "Traktorek i Olek" 

https://www.youtube.com/watch?v=hDWYg4RwEd4

22 20z 201