20.04.2020 - 24.04.2020r.

Temat tygodnia „Dbamy o naszą planetę”.

W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:

·         „Czy jestem przyjacielem przyrody?” – odpowiedz na pytanie na podstawie swoich doświadczeń i bajeczki „Franklin i przyjaciele – Franklin i dzień ziemi”. Rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi.                                                                              (https://www.youtube.com/watch?v=jeNa2YANBaw);

·         „Ślimak” – wykonaj pracę plastyczną według własnego pomysłu. Doskonalenie umiejętności manualnych.

To moja propozycja:

limak

Obejrzyj filmik jak go wykonać.

(https://www.youtube.com/watch?v=aiEPyocHWCg);

  • ·„Spacer żuka” – opowieść ruchowa. Doskonalenie umiejętności wchodzenia w role i rozwijanie wyobraźni u dzieci. Rodzic przeczyta ci opowiadanie a ty wykonuj ruchy zgodnie z treścią opowiadania. Pewien mały żuk poszedł na spacer. (dziecko maszeruje po pokoju) Na swej drodze napotkał dużego jeża. (zatrzymuje się i patrzy do góry) Jeż był tak ogromny, że żuk musiał wysoko podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył. (podskakuje, licząc: jeden, dwa, trzy) Poszedł dalej (maszeruje), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść. (chodzi na ugiętych kolanach ze schyloną głową) Gdy mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę, trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami. (dziecko przemieszcza się po pokoju, szybko poruszając nogami) Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy. (dziecko kładzie się na plecach) Biedny mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (dziecko wykonuje te czynności), ale nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi. (dziecko przekręca się na bok, później kładzie się na brzuchu i wstaje) Bardzo już zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu i położył się, aby odpocząć. (dziecko idzie powoli, następnie kładzie się na brzuchu i zwija w kulkę);
  • ·„Jak wygląda Ziemia?” – obejrzyj model Ziemi – globus. Pobudzanie u dzieci ciekawości świata.

globus 

·         Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?” –  Abyśmy nadal mogli oglądać drzewa, słyszeć śpiew ptaków i czuć zapach kwiatów, musimy dbać o środowisko. Na pewno macie na to mnóstwo pomysłów. Powiedzcie o nich swoim rodzicom. (Wyłączaj światło w pokoju, z którego wychodzisz! Zakręć wodę, gdy jej nie uży­wasz, na przykład, gdy myjesz zęby! Poproś rodziców, aby wymienili żarówki na energooszczędne! Posadź z rodzicami drzewo, krzew lub inne rośliny! Posadź i pielęgnuj kwiaty na balkonie! Gdy są mrozy, dokarmiaj ptaki! Segreguj śmieci!);

  • ·„Drzewo” – wykonanie karty pracy nr 27.  Dokończ rysunek. Pomaluj dłoń farbą, odciśnij na kartce tak, aby powstała korona drzewa. Namaluj słońce i deszcz, których drzewo potrzebuje do życia. Doskonalenie umiejętności manualnych i wypowiedzi na podany temat (sprawność manualna, kreatywność);

·         Posłuchaj i naucz się piosenki „Mam zasady na odpady”. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej. (https://www.youtube.com/watch?v=EXF40ENgtbY)

Mam zasady na odpady

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Posłuchajcie, proszę, moi drodzy,   
Moi mali ekolodzy,    
Mam zasady   
Na odpady!  
Teraz wam odpowiem na pytanie
Po co komu sortowanie:
Zrób ze śmieci
Nowe rzeczy!

Metal, plastik, papier i szkło,  
Nim wyrzucę, segreguję to!  2x  Wiedzą o tym dobrze zawodowcy
Wszystkie śmieci, to surowce.
Kto sortuje
Świat ratuje!
Posłuchajcie, proszę, moi drodzy,
Moi mali ekolodzy,
Mam zasady
Na odpady!Metal, plastik, papier i szkło,
Nim wyrzucę, segreguję to!  2x

·         „Pomogę Michałowi segregować śmieci” – wykonaj kartę nr 29. Pomóż Michałowi posegregować śmieci, połącz je liniami z odpowiednimi pojemnikami. Utrwalenie postaw proekologicznych (klasyfikowanie, koordynacja wzrokowo – ruchowa, grafomotoryka);

  • ·„Ziemia, powietrze, ogień” – zabawa ruchowa. Dziecko biega swobodnie po pokoju w rytmie ulubionej piosenki.. Na hasło rodzica: Ziemia – kładzie się na plecach na dywanie, nogi i ręce wyprostowane. Na hasło: Powietrze – klęka, kołysząc się na boki z wysoko podniesionymi rękami. Na hasło: Ogień – staje nieruchomo z szeroko rozstawionymi rękami i no­gami;
  • ·„Pstryk” – posłuchaj opowiadania G. Kasdepke, wymień sposoby wykorzystania prądu na podstawie własnych doświadczeń i opowiadania, wymień zasady korzystania z urządzeń elektrycznych. Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych;

Pstryk

Grzegorz Kasdepke

– Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. – Dominik! – zawołała z dużego pokoju.

– To twoja sprawka?! – Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. – O czym?!

– Głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności! – Mogę nie mówić... – mruknął Dominik. – Hau! – dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. – Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuch­ni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?! – Hau! – uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik. – Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to... Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny. – Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery! Junior, gdyby było to możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie. – Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urzą­dzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i... słuchasz mnie? – Hau... – odszczeknął zrezygnowany Junior. – No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś? – Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.

  • ·Wykonaj kartę pracy nr 28. Pokoloruj przedmioty, które wystąpiły w opowiadaniu G. Kasdepke „Pstryk” i dorysuj jeszcze dwa inne, których brakuje. Policz, ile jest teraz wszystkich urządzeń i narysuj tyle samo kresek w ramce. Rysuj po śladzie. Poznanie sposobów wykorzystania prądu (percepcja wzrokowa i słuchowa, ćwiczenie pamięci, grafomotoryka, przeliczanie, operacje na zbiorach zastępczych);

·         Zestaw ćwiczeń ruchowych – poćwicz z Gumi Misiem. Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej.                                   (https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4);

·         Jeśli masz ochotę wykonaj strój z odpadów: gazet, folii, rolek po papierze. Wspomaganie rozwoju małej motoryki.

·         Zrób porządek w swoim pokoju.

Bardzo Wam dziękuję Czarodzieje i Waszym Rodzicom za sumienne wykonywanie prac w domach. Mogę je podziwiać na przysyłanych do mnie zdjęciach a nawet filmikach. Czekam na kolejne. Wszystkie fotki będą publikowane na stronie internetowej przedszkola.

Pozdrawiam Was  cieplutko – wychowawczyni.