Jesteś tutaj: Start Archiwum aktualności #zostań w domu# Grupa VI „Jagódki” wych. M.Jasińska 15.06.2020 - 19.06.2020r.
O czym rozmawiają zabawki? - słuchanie opowiadana Barbary Szelągowskiej "Zabawkowe smutki". Książka (s.78-79).
Zabawki podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje.
- Znowu lato - westchnęła lalka Emilka - i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi.
- Dobrze ci mówić - powiedziała lalka Rozalka. - Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę.
- Nie jakiś, tylko Krzyś - zawołał pajacyk i fiknął koziołka.
- A ja tam lubię wakacje.W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc. Cisza, spokój... - powiedział miś Latek i pogłaskał się po naderwanym uchu. - Może ktoś mi je w końcu przyszyje.
- Tak, tak, nareszcie można będzie odsapnąć. do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka - zawołała wyścigówka. - Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady.
- Coś nas uwiera - westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudełka. - Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz!
- Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swych rączek i patrzą na mnie z zachwytem - dodał zajączek Klapek. - Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze.
- A mnie Ania woziła w wózeczku - Rozmarzyła się Rozalka. - Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało.
- A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina, Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach.
- I jak się nami dzielą - odezwał się z rogu sali tygrysek.
- Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy - wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej.
- Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi - odezwał się po chwili zastanowienia misio. - A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? - powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. - Chciałbym, żeby było w kratkę!
- Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie - powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę.
- Będzie dobrze - zawołał pajacyk. - Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września.
- Na pewno - odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.
Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.
Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
- Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Latkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
- Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?
Zabawa ruchowa: Pajacyki i misie.
Dzieci maszerują po pokoju. Na przerwę naśladują wesołego pajacyka (skaczą jak pajacyk) lub smutnego misia (powoli chodzą ze spuszczoną głową w dół na czworakach).
Odnajdywanie zabawki po opisie słownym. Odgadywanie, jakie ważne wiadomości chciałaby zabawka przekazać dzieciom. (zabawka domowa np. miś pluszowy).
Słyszę, rozumiem, zapamiętuję - ustawianie zabawek zgodnie z instrukcją.
Ustawiamy przed dziećmi np. trzy zabawki: lalkę, misia, pajacyka. Dzieci wymieniają ich nazwy, dzieląc wyraz na sylaby. Wypowiadamy nazwy w zmienionej kolejności, a dzieci ustawiają zabawki w odpowiedni sposób.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi: Bieg brzegiem morza.
Dzieci poruszają się w różnych kierunkach - biegają po piaszczystej, nadmorskiej plaży. Na przerwę stają na jednej nodze i naśladują czyszczenie z piasku stóp - naprzemiennie jednej i drugiej.
Karta pracy,cz.2, nr 60.
Moja ulubiona zabawka z przedszkola - rysowanie pastelami olejnymi lub kredkami. Przy rysowaniu pastelami, efekt barwnej smugi powstanie poprzez rozcieranie kredki np. chusteczką higieniczną. Do rysowania wykorzystujemy całą powierzchnię kartki.
Wakacyjne rady - rozmowa inspirowana wierszem Barbary Kosmowskiej "Podjudzajka".
Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.
To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakieś bajki.
I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły.
Mówi: - Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy!
Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny.
Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?
Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie,
To się szybko wieść rozniesie, kto z ostrzeżeń ważnych kpi!
Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi plakatami wszystkie drzwi!
Wymknij się po cichu z domu. Nie mów o tym nic nikomu.
Zgub się w tym okropnym mieście, będzie działo się nareszcie, będzie świetnie mówię ci!
A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję,
I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę,
Czy niegrzeczna była znów? Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś przepadłam i zniknęłam w gąszczu moich strasznych snów?
Nic z tych rzeczy! - mówi mama. - To nie wakacyjny Dramat, tylko podjudzajki gra.
Kto rodziców zawsze słucha, nie chochlika i kłamczucha, ten wakacje piękne ma!
Rozmowa na temat wiersza.
- Kim była podjudzajka?
- Do czego podjudzajka namawiała dzieci?
- Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?
Zabawa ruchowa: Pamiątkowe zdjęcie.
Dzieci biegają po sali. Na przerwę dobierają się parami i naśladują pozowanie do pamiątkowego zdjęcia.
Karta pracy, cz.2, nr 61.
Zabawa z elementem czworakowania: Dzień - noc.
Gdy włączymy światło, dzieci poruszają się jak koty, gdy wyłączymy światło, dzieci zwijają się w kłębek, chrapią. Zabawa powtarzamy kilkakrotnie.
Utrwalanie znajomości imienia i nazwiska oraz nazwy ulicy, na której dzieci mieszkają.
Rozmowy telefoniczne - zabawy tematyczne np. Telefon do babci.
Zwracamy uwagę na konieczność przedstawienia się na początku rozmowy telefonicznej oraz na stosowanie zwrotów grzecznościowych np. dzień dobry, do widzenia, słucham, nie rozumiem, proszę.
Utrwalanie zasad zachowania podczas posiłków - quiz na temat : Wiem, jak zachować się przy stole.
Przykłady zdań:
- Przed każdym posiłkiem myję ręce.
- Ziemniaki jem łyżką.
- Po zjedzeniu obiadu mówię "dziękuję".
- Mówię z pełną buzią.
- Obiad jem palcami.
- Uważam, aby nie rozlewać zupy.
- Kładę głowę na stole.
Można wykorzystać sylwety uśmiechniętych i smutnych buzi. Dzieci podają przykłady poprawnego zachowania w miejsce tych, z którymi się nie zgadzają.
Bardzo proszę o odbieranie pozostałych książek i elementów garderoby, które są w naszej szatni. Jesteśmy przed planowanym remontem i wszystkie meble, będą przenoszone, przesuwane i trudno będzie odnaleźć, osobiste rzeczy dziecka.
Pozdrawiam serdecznie - Wychowawczyni.