Jesteś tutaj: Start Archiwum aktualności #zostań w domu# Grupa VI „Jagódki” wych. M.Jasińska 01.06.2020 - 05.06.2020r.
Samodzielna aktywność poznawcza, oglądanie albumów, książek i czasopism dotyczących samolotów. Dzieci odnajdują w nich zdjęcia przedstawiające różnego rodzaju samoloty. Zwracamy uwagę na samoloty pasażerskie.
Zabawa bieżna z elementem naśladownictwa: Wakacyjna gimnastyka.
Dzieci biegają w rytm wygrywany lub wyklaskiwany przez dorosłego. Na przerwę w grze, dzieci zatrzymują się. Wykonujemy określone ruchy (np. trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych - skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskok). Dzieci powtarzają je w takiej samej kolejności.
Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku: Na zielonej łące.
Przygotowujemy kartki lub krążki, klocki w dwóch kolorach - zielonym i czerwonym. Kiedy podnosimy zielony krążek - to znak dla żabek. Dzieci skaczą, wypowiadając kum, kum i wychodzą na środek pomieszczenia - bawią się na łące.
Gdy podnosimy czerwony krążek - to znak dla bocianów. Dzieci naśladują chód bociana - podnoszą wysoko nogi i wypowiadają kle, kle.
Zabawa ruchowa z elementem pełzania: Górskie wycieczki.
Tworzymy tunel wykorzystując meble np. krzesło (udające np. korytarz jaskini, którą zwiedzają podczas wakacji z rodzicami). Dzieci przechodzą przez tunel, czołgając się lub pełzając.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi: Samolot.
Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na hasło: Samolot! próbują stanąć na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladują samolot przygotowujący się do startu. Powrót do marszu.
Zabawy z globusem.
Pokazujemy dzieciom globus i wyjaśniamy, co on przedstawia. Dziecko opisuje jego wygląd, wymienia kolory, których jest na nim najwięcej. Zwracamy uwagę na kolor niebieski. Tym kolorem oznaczone są jeziora,rzeki, morza i oceany. Dziecko kręci globusem i wskazuje na nim dowolne miejsce. odczytujemy jego nazwę, dzielimy ją rytmicznie na sylaby, a dziecko powtarza.
Zabawa ruchowa: Samoloty.
Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło:Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło:Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.
Moje wymarzone wakacje - malowanie farbami lub kredkami-pastelami.
Wyjaśniamy pojęcie wakacje. Podawanie skojarzeń ze słowem wakacje i określanie uczuć jakie ono w nich budzi.
Zabawy w przydomowej piaskownicy - sprawdzanie, w którym wiaderku zmieści się więcej piasku.
Na obramowaniu piaskownicy ustawiamy dwa wiaderka do piasku, różniące się wielkością. Dzieci za pomocą jednorazowego kubka wsypują do wiaderek piasek. Liczbę wsypanych kubków z piaskiem zaznaczają poprzez ułożenie obok każdego wiaderka np.patyków. Po całkowitym wypełnieniu wiaderek piaskiem, sprawdzają obok którego wiaderka jest więcej patyków(łączą patyki w pary). Zgodnie z wynikiem porównania wskazują wiaderko, w którym jest więcej piasku.
Zabawy konstrukcyjne: Na lotnisku.
Zabawa tematyczna. Dzieci budują z różnego rodzaju klocków samoloty. Nadają im nazwy i uzasadniają, dlaczego właśnie tak chcą je nazwać. Następnie budują z klocków hangary(garaże) dla samolotów. Dalszą część zabawy wymyślają samodzielnie.
Zabawa: Ryby w rzece. Rozwijanie sprawności manualnej.
Przybory- pomoce. Rolka po ręczniku papierowym, kawałki włóczki, sylwety ryb, dziurkacz, kawałek niebieskiej krepiny, bibuły.
Do rolki przywiązujemy konie włóczki. Pozostałą część włóczki dzieci nawijają na rolkę. W wykonanej wcześniej sylwecie ryby robią dziurkaczem otwór. Samodzielnie lub z pomocą przywiązują sylwetę rybki do końca włóczki. Rozkładamy na podłodze niebieską krepinę lub bibułę - to rzeka. Proponujemy dzieciom, aby wszystkie rybki wypuścić do rzeki. Dziecko trzyma za końce w obu dłoniach rolkę. Powoli obraca rolkę, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki jest coraz niżej. Zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej bibuły, czyli rybka zanurzy się w wodzie.
Podczas powtórzenia zabawy, można zaproponować łowienie ryb tj, nawijanie włóczki ze znajdującą się na końcu sylwetą ryby na rolkę.
Co pływa, co tonie? - zajęcie badawcze.
Naczynie z wodą.Zadania można przeprowadzić na świeżym powietrzu. Dziecko odwraca się tyłem, energicznymi ruchami wywołujemy dżwięk pluskania wody a dziecko odgaduje rodzaj dźwięku. Obok naczynia z wodą przygotowujemy różne przedmioty na tackach. Można wykonać łódkę z papieru np. techniką origami.
- sprawdzają, czy ich łódka pływa - umieszczają ją na wodzie, obserwują, swobodnie wypowiadają się na temat sposobu poruszania się łódek,
- dmuchają na łódki umieszczone na wodzie,
- obciążają łódkę kamykami, uważając aby nie zatonęła. Zwracamy uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążanie np. statków. Odkładają łódki na bok.
- sprawdzają, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robią z plasteliny kuleczkę, placek, robią dziurkę w placku, lepią kształt spodeczka. Ostrożnie umieszczają na powierzchni wody.
- kładą na wodzie kartki z zeszytu. Układają na nich piórko, monetę czy mały kamyk. Wykonują ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar,
- sprawdzają, które przedmioty po wrzuceniu do wody zatoną, a które nie.
Zastanawiają się, dlaczego tak się dzieje. Wyjaśniamy, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.
Podmuch wiatru - ćwiczenie oddechowe.
Dzieci leżą na podłodze. Naśladują nogami jazdę na rowerze. Na hasło przechodzą do siadu i naśladują podmuch wiatru. Nabierają powietrze nosem a wypuszczają ustami.
Przyglądanie się chmurom na niebie. Rysowanie na piaski kształtów chmur.
Układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych sylwety żaglówki.
Wakacyjne bagaże - zajęcie matematyczne.
Karta pracy, cz.2,str.58 i 59.
Rozmowa kierowana: Pocztówka znad morza.
Pokazujemy pocztówki przedstawiające różne krajobrazy. Dzieci wybierają krajobraz nadmorski, oglądają różne muszle.
Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa, zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.
Wakacyjny upominek - zajęcie plastyczne. Wyprawka, karta nr.27, nożyczki, klej, kolorowa włóczka lub bibuła.
Zabawa rytmiczna przy rymowance Bożeny Formy.
Na wycieczkę wyruszamy
przecież już wakacje mamy.
Mama, tato, siostra, brat
na rowerach jadą w świat.
Morze, góry już czekają,
na spotkanie zapraszają.
Dzieci powtarzają kolejne wersy. Początkowo robią to w bardzo wolnym tempie.
Mój rower mknie wesoło
mój dzwonek głośno dzwoni
mój rower ma hamulce
i grube ma opony.
Na rowerze jadę ja.
To zabawa na sto dwa.
Słuchanie wiersza Laury Lącz - Letnie wakacje.
Kiedy są wakacje
i nie pada deszcz.
Możesz gdzieś wyjechać,
jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje -
Morze, góry,las,
gdzie tylko się znajdziesz,
miło spędzisz czas.
Latem
złociste promienie słońca
Padają na ziemię.
Popatrz -
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze -
Muszelki i piasek,
Góry
lub łąka za lasem,
Warmia -
Czekają jeziora,
Lato -
Już wyjechać pora!
Rozmowa na temat wiersza.
- Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
- Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
- W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?
Zabawa klasyfikacyjna: Po lądzie, powietrzu czy wodzie?
Układamy 3 obrazki. Pierwszy przedstawia ulicę (w oddali widać tory kolejowe), drugi - niebo z chmurami, trzeci - wodę. Dziecko wypowiada się i wymienia środki lokomocji poruszające się po lądzie, po wodzie oraz w powietrzu.
Szanowni Rodzice!
W naszym przedszkolu, są jeszcze pozostałe części wyprawki - książka z ilustracjami do opowiadań i karty plastyczne. Bardzo proszę o odebranie i działanie wspólnie z dziećmi. Książki są dostępne na głównym korytarzu tzn. w szatni.
Bardzo dziękuję za piękne zdjęcia z działań, zabaw i obserwacji - naszej wychowanki Gabrysi. Wkrótce pojawią się na naszej stronie - grupa VI Jagódki.
Bawcie się z rodzicami, cieszcie się, bo czas spędzony wspólnie jest bezcenny.
Pozdrawiam serdecznie.
Wasza Wychowawczyni.