11.05.2020 - 15.05.2020r.

Witam wszystkie dzieci.

W tym tygodniu rozpoznajemy i nazywamy rośliny i zwierzęta - mieszkańców łąki.

Potrzebne są książki o tematyce przyrodniczej, przedstawiające rośliny i zwierzęta, zamieszkujące teren łąki.
Zabawa orientacyjno - porządkowa - Motyle na łące.
Dzieci - motyle poruszają się po pomieszczeniu. Na przerwę każdy motyl siada skrzyżnie.
Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku - Skoki żabie.
Dzieci skaczą jak żaby a na słowa : żabo, skocz do wody - zrób to dla ochłody, opuszczają wyznaczony teren (łąkę).
Zabawa ruchowa z elementem równowagi - Kwiaty na łące.
Dzieci są kwiatami, które rosną na łące. Stoją z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia. Kwiaty rozkwitają - dzieci stają na jednej nodze, unoszą powoli wyprostowane ręce, najpierw do boku, a następnie do góry. Gdy słońce zachodzi, dzieci wolno opuszczają ręce, układają je wzdłuż tułowia, ponownie stają na dwóch nogach. Następuje zmiana nóg.
Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania - Wiosenne zabawy na łące.
Do zabawy potrzebna jest piłka. Dziecko trzymające piłkę rzuca ją do partnera, klaszcze w dłonie i łapie piłkę, którą odrzuca mu partner.
Wyprawa na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.
Przypominamy zasady bezpieczeństwa, szanujemy przyrodę.
Dzieci przyglądają się łące i zastanawiają się, jakiego koloru jest na niej najwięcej. Opisują wrażenia, jakie budzi w nich łąka. Spacerują po łące. Obserwują przez lupy lub szkła powiększające rosnące na niej kwiaty. Nazywają znane, wąchają, opisują swoje wrażenia. Poszukiwanie na łące stokrotki, koniczyny i złocienia. Odnajdywanie na łące mięty i szałwii.
Szałwia - kwitnie od maja do czerwca. Ma fioletowo - niebieskie kwiaty. Często wykorzystywana jest w lecznictwie, np, robi się z niej napary do łagodzenia bólu gardła. Mięta polna - ma aromatyczny zapach i fioletowe lub różowe kwiaty. Kwitnie jednak dopiero od lipca, więc w maju można ją rozpoznać tylko po charakterystycznych owłosionych liściach o specyficznym zapachu. Napary z mięty są stosowane np. podczas bólu brzucha.
Dzieci obserwują zwierzęta, które żyją na łące (np. mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka). Opisują ich wygląd, zauważone cechy np. kształt muszli ślimaka, kolory skrzydeł motyli, liczbę kropek na pancerzyku biedronki.
Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki. Dzieci rozpoznają i nazywają odgłosy. Obserwowanie chmur na niebie - ćwiczenie wyobrażni.
Komponowanie całości z sylwet chmur. Dziecko wycina dowolne kształty z białego papieru i układa na niebieskiej kartce.
Zabawa ruchowa - Zabawy chmurek.
Dzieci poruszają się w różne strony. Na przerwę, wymieniamy dowolną liczbę (od 2 do 5), dziecko układa daną liczbę chmur. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Uzupełniamy karty pracy, cz.2, str. 48-49 i 50.

Dzieci dzielą nazwy zwierząt rytmicznie na sylaby.
Wycinanie kół z kolorowych kartek. Tworzenie kompozycji kwiatowych.
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka).
Grupowanie przygotowanych sylwet kwiatów według koloru lub kształtu. Liczenie kwiatów. Utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie 5.
Układanie z kół sylwety biedronki. Rysowanie na sylwecie odpowiedniej liczby kropek.
Potrzebujemy 2 czerwone koła i 2 czarne koła - większe i mniejsze. Większe czerwone koła dziecko składa na pół. Układa i nakleja je na większym czarnym kole tak, aby utworzyły skrzydła biedronki. Małe czarne kółko (głowę biedronki), dokleja od spodu do większego czarnego koła. Pytamy - Czego brakuje biedronkom? i klaszczemy w dłonie dwa razy. Dziecko rysuje na czerwonych skrzydłach dwie kropki i liczy ile kropek ma biedronka. Klaszczemy 3 razy, a dziecko dorysowuje kropki na skrzydłach. Wynik każdego liczenia pokazuje na palcach.
Uzupełniamy karty pracy, cz.2, str.50 - 51.
Cwiczenie wyprostne - Bociany.
Dziecko prostuje plecy, układa ręce na biodrach i powoli porusza się, wysoko unosząc kolana - bociany chodzą po łące.
Cwiczenia mięśni nóg i mięśni brzucha - Dżdżownica.
Dziecko leży na brzuchu. Dłonie jedna ułożona na drugiej,umieszcza na krążku. Broda oparta na dłoniach. Na sygnał dziecko chwyta krążek rękami z obu stron, unosi go w górę, tak jakby wyglądało przez otwór - dżdżownica szykuje się do wyjścia z ziemi. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej (bo przez otwór widać ptaka), powtarzamy ćwiczenie.
Puszczanie baniek mydlanych. Wydłużanie fazy oddechowej.
Słuchanie wiersza Grażyny Lech - Kwiaty na łące.
Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.
Rozmowa na temat wiersza.
- O jakim miejscu jest ten wiersz?
-Jakie rośliny rosły na łące?
- Jakie zwierzęta tam przebywały?
- Jak wyglądała łąka?
Uzupełniamy karty pracy, cz.2, str.52.
Oglądanie zdjęć przedstawiających rumianek. Wskazywanie charakterystycznych cech kwiatu.
Rumianek- to roślina często spotykana na łące. Kwiaty mają kolor biały, z żółtym środkiem. Cała roślina bardzo ładnie pachnie. Rumianek wykorzystywany jest w leczeniu ludzi, np. gdy boli gardło, bolą dziąsła lub przy podrażnieniach skóry.
Poznawanie wyglądu ślimaka. Układanie z kolorowych sznurków sylwety ślimaka.
Slimak winniczek - największy ślimak występujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej wilgotności - lasy, parki, ogrody. Jego pożywienie to świeże liście. Zimuje w ściółce ukryty pod roślinnością.
Rozwiązywanie zagadki. Zabawa ortofoniczna - żaby na łące.
Na łące kumkają, zielone sukienki mają. (żaby).
Na łące żaby kumkały :                 - dzieci skaczą, naśladując żaby,
re,re, kum, kum, re,re, kum, kum. - zatrzymują się i naśladują wypowiadane dzwięki.
Koncert piękny wszystkim dały,     - skaczą i zatrzymują się.
re, re, kum, kum, rech.                  - naśladują odgłosy.
Zielone suknie włożyły,
re, re, kum, kum, re, re, kum, kum - ponownie skaczą, zatrzymują się i naśladują odgłosy żab.
Swoim śpiewem zachwyciły,            - wstają i kłaniają się,
re, re, kum, kum, rech.                   - powtarzają odgłosy.


Ciekawych wypraw na łąkę, wesołych zabaw, pięknych kompozycji kwiatowych, miłego uzupełniania ćwiczeń -

życzy Wam - wychowawczyni.

Sponsor

bank spoldzielczy1