04.05.2020 - 08.05.2020r.

Oglądanie albumów, czasopism przedstawiających zdjęcia z  różnych stron Polski. Dziecko próbuje opisać to co widzi na zdjęciach, rozpoznaje i nazywa miejsca, które odwiedziło razem z rodzicami.
Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej - Majowe święta.

        Skończyła się majówka. Ada i Olek po pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
- Ja też widziałem wiszące flagi - zawołał Kamil.
- I ja też - powiedział Daniel.
- A tak naprawdę to po co się je wiesza? - dopytywał Maciek. - I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych ...
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
- To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Swięto Pracy - zaczęła mówić pani. - Tyle, że Swięto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi - waszych rodziców, dziadków, sąsiadów... Drugiego maja mieliśmy Swięto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
- A jak ten król wyglądał? - dopytywał Antek. - Czy można go gdzieś spotkać?
- Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? - zapytała pani.
- Tak! - odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
- O, a to godło! - powiedział Antek. - Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
- To hymn Polski - powiedziała pani.- A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Swięto Pracy.
- A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
- To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt."Konstytucja 3 maja 1791 roku". I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
- Cieszę się, że jestem Polakiem - szepnął Michał do ucha Ady.
- Ja też - powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
Rozmowa na temat - zadajemy pytania:
- Jakie barwy ma flaga Polski?
- Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
- Jakie miejsca odwiedziła grupa Ady?
- Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

Zabawa ruchowa: Flaga na wietrze.
Dziecko porusza się - biega, maszeruje. Na hasło: Stop. Dziecko podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą. Zwracamy uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dzieci używały zamiennie lewej ręki i prawej. Proponujemy również machanie flagą oburącz.

Zabawa bieżna; Orły.
Dzieci biegają w jedną stronę. Naśladują lot orła. Po chwili zatrzymują się, wyciągają wyprostowane ręce w bok, odwracają głowę w tę samą stronę co orzeł na godle - w prawą stronę ( wskazujemy kierunek, stając tyłem do dzieci).
Karta pracy,cz.2, str.44.
Jestem dobrym Polakiem - nauka na pamięć wiersza I. Fabiszewskiej " Moja Ojczyzna".
Kocham moją ojczyznę,
bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
każdą Polski stronę.
Rozmowa.
- jak nazywa się nasza ojczyzna?
- Co to znaczy być Polakiem?
- Dlaczego kochamy orła białego?
- Jak wygląda nasze godło?
- Jakie są nasze barwy ojczyste?
- Jakie polskie symbole mają kolor biało-czerwony?
Karta pracy,cz.2, str.45.

Zabawa ruchowa: Wysoko-nisko.
Dziecko bierze do ręki pluszową maskotkę i porusza się swobodnie. Na przerwę mówimy dziecku, co znajduje się wysoko- wtedy wspina się na palce i wyciąga rękę z maskotką w górę lub nisko (wykonuje przysiad i pokazuje np. wzory na dywanie).
Zabawa: Mój kraj - rozwijająca zdolność logicznego myślenia.
Przykładowe wypowiedzenia. Jeśli jest prawdziwe, dzieci podnoszą ręce do góry.
Stolicą Polski jest Warszawa.
Polska flaga ma barwy biało-czerwone.
Polskie morze to Bałtyk.
Najwyższe góry w Polsce to Tatry.
Największe miasto w Polsce to Londyn.
W Polsce językiem ojczystym jest angielski.
W naszym kraju rosną a palmy.
Zapoznanie z biegiem Wisły. Wykorzystujemy mapę Polski.
Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazujemy na mapie Wisłę i wyjaśniamy,że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zapraszamy dzieci na wycieczkę z biegiem Wisły. Dzieci siadają skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płyną łódką z biegiem Wisły.
Zabawy konstrukcyjne - Budujemy mosty. Samodzielne rozwiązywanie sytuacji problemowej. Układamy na dywanie kawałek niebieskiej bibuły - rzekę, proponujemy dzieciom budowę mostów.
Karta pracy,cz.2,str.46

Rozwiązywanie zagadek.

Biały i czerwony kolor ma.
Każdy Polak dobrze ją zna.( flaga)


Gdy znależć chcesz jakieś miejsce
lub w podróż się długą wybierasz,
spoglądasz na nią uważnie
lub ją ze sobą zabierasz.( mapa).


Najdłuższa rzeka,
co przez Polskę płynie,
Warszawy i Krakowa płynąc, nie ominie. (Wisła)


Jaki to znak:
w czerwonym polu biały ptak? (godło Polski)

Karta pracy,cz.2, str.47.

Pozdrawiam serdecznie. Wychowawczyni.

Sponsor

bank spoldzielczy1