15.06.2020 - 19.06.2020r.

Witam serdecznie!

W tym tygodniu porozmawiamy sobie o nadchodzącej porze roku.

Temat tygodnia : „Lato”

Karta Pracy cz.4. str. 39,40,41,42,                                                                            

Proponowany zestaw ćwiczeń na ten tydzień -  rozwijanie sprawności fizycznej dzieci

Nie zapominajcie trochę się poruszać. 

15 1906 1

 

Proponuję letnią gimnastykę dla przedszkolaka.  

      http://www.basniowa-kraina-przedszkole.pl/images/zostan_w_domu/gr4/image003.jpg" width="554" height="689" />

- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem - pamiętajmy i przypominajmy dzieciom o konieczności mycia rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.

- ,,Po łące biega lato” – rozwijanie umiejętności muzycznych i ryt­micznych,  wdrażanie dzieci do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat.

https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E

Po łące biega lato

sł. B. Lewandowska, muz. K. Kwiatkowska

Po łące biega lato

Uwija się jak bąk.

„Dzień dobry” mówi kwiatom
i pieści każdy pąk.

Ref.: Kto chce się z latem spotkać,
          Niech idzie z nami tam.
           Rumianek i stokrotka
          Pokażą drogę nam.

Pomaga lato pszczołom,
Na kwiatach też się zna.
Uśmiecha się wesoło
I w berka z wiatrem gra!

Ref.: Kto chce się z latem spotkać…

Gdy lato jest zmęczone,
W szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,
Bo łąka mu się śni.

Ref.: Kto chce się z latem spotkać…

Słuchanie piosenki i rozmowa na temat jej  treści:

  • Jaką mamy porę roku?
  • Jakie zmiany zauważyłeś w przyrodzie?
  • Czy wiesz, jakie zmiany zachodzą latem w parku, lesie i na polu?
  • W jakim miejscu – zgodnie z piosenką – można spotkać lato.

-  „Przetwory owocowe” – poszerzanie słownika czynnego o wyrazy związane z letnimi owocami.

Lato to czas dojrzewania owoców i warzyw, są wtedy najsmaczniejsze, zawierają najwięcej witamin oraz mikroelementów . Dlatego właśnie teraz warto zabrać się za przygotowanie domowych przetworów.

  • Jakie znacie przetwory z owoców? (soki, dżemy, konfitury, kompoty, galaretki).

Oto przepisy na letnie przetwory z owoców możesz przygotować je razem z mamą lub babcią:

Sok z malin

Składniki:

1 kg świeżych malin,

35 dag cukru.

Sposób przygotowania:

Maliny wsypać do garnka, posypać cukrem, wlać 1/2 szklanki wody. Zagotować na średnim ogniu mieszając drewnianą łyżką. Zmniejszyć ogień i gotować dalej rozgniatając łyżką maliny. Gdy wszystkie owoce się rozpadną, zdjąć garnek z ognia. Duże sito wyłożyć 4-krotnie złożoną gazą, zawiesić je nad większym głębokim garnkiem, wylać maliny na sito i zostawić na kilka minut, aby sok spłynął. Później mieszać łyżką, by wyciekła reszta. Na koniec zrobić węzełek z gazy i wycisnąć ostatnie krople płynu. Sok zagotować, doprawiając ewentualnie większą ilością cukru. Potem wlać do czystych słoiczków i butelek. Zakręcić i odstawić do ostudzenia.

Konfitura z wiśni

Składniki:

1 kg dojrzałych wiśni,
1 kg cukru.

Sposób przygotowania:

Wiśnie umyć, wydrylować drylownicą lub za pomocą spinacza. Wydrylowane wiśnie zasypać 2/3 kg cukru i odstawić na 2–3 godziny. Zlać powstały sok, zagotować go z pozostałym cukrem, do gorącego włożyć owoce i dusić na wolnym ogniu przez ok. 40 min., co jakiś czas potrząsając naczyniem. Odstawić. Następnego dnia doprowadzić do wrzenia, zdjąć pianę. Trzeciego dnia wiśnie zagotować i gorące przełożyć do słoików, zakręcić i odwrócić do góry dnem do ostygnięcia

Powidła śliwkowe z czekoladą

Składniki:

2 kg śliwek węgierek,

400 g cukru (można dać mniej),

100 g gorzkiej czekolady,

5 łyżek kakao.

Sposób przygotowania:

Śliwki umyć, wyjąć pestki i pokroić na ćwiartki. Wrzucić na patelnię o grubym dnie i smażyć na najmniejszym ogniu około 5 godzin, co jakiś czas mieszając. Na godzinę przed końcem dodać czekoladę, cukier oraz kakao. Smażyć, co jakiś czas mieszając, by nie przypaliły się. Gotowe powidła przełożyć do wyparzonych słoiczków.

-  Wycieczka do pobliskiego parku / lasu – rozwijanie zainteresowań przyrodni­czych, obserwacja barw w przyrodzie, podawanie nazw kwia­tów          i innych roślin, wsłuchiwanie się w odgłosy płynące z otoczenia.

Jeśli masz taką możliwość udaj się z rodzicami na spacer do pobliskiego parku lub lasu rozejrzyj się dookoła  i zobacz jak zmieniła się przyroda. Posłuchaj też odgłosów płynących z otoczenia.  

- „Poranny trening śpiewu ptaków” – ćwiczenie sprawności narządów artykulacyj­nych,

https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk

Trening śpiewu ptaków- ćwiczenia artykulacyjne :

·        wysoko uniesiona ręka-dziecko wysoko piszczy: pi,pi,pi...

·        zatacza koło palcem wskazującym-naśladowanie odgłosu: tr... na różnych wysokościach

·        rytmiczne poruszanie palcem wskazującym- rytmiczne wypowiadanie: czy, czy, czy,...

·        falisty ruch ręką-dziecko mówi: fi ju , fi ju... na różnych wysokościach.

Zachęcam do wykonania :

KPcz.4str.39a – poznanie znaczenia niektórych przysłów i związków frazeologicznych. Odczytywanie zdań z poznanych liter i wpisywanie numeru obrazka, który ilustruje dane zdanie.

- ,,Burza”   doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat

Burza

Marcin Przewoźniak

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

 Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną… (burzę).

Po przeczytaniu zagadki Rodzic prosi dziecko , aby nazwało dźwięki, które w niej opisano.

https://www.youtube.com/watch?v=Xs9TQyl2Kj4 

https://www.youtube.com/watch?v=YZiF_PY8mmA

-  Jak naelektryzować przedmioty?- eksperyment ,rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymenty.

Na początku zastanówmy się, skąd się biorą iskry na naszych ubraniach. Przypominają one iskry elektryczne. Poszukajmy więc odpowiedzi na pytania:

·        Czy iskry na ubraniu mają coś wspólnego z elektrycznością?

·        W jaki sposób powstają?

·        Czy mają one związek z piorunami?

Kiedy szybko szczotkujemy suche, świeżo umyte włosy, często mamy problemy z ich opanowaniem – podnoszą się do góry jak pióropusz. Gdy ich dotkniemy, czujemy lekkie kopnięcie prądu. To dowód na to, że są naelektryzowane

Pomyśl:

  • W jaki sposób można naelektryzować przedmioty?

Włosy naelektryzowały się, gdy zostały potarte grzebieniem lub szczotką. Podobnie, gdy szybko zdejmujemy sweter, słyszymy trzaski, a jeśli jest ciemno, możemy zauważyć przeskakujące iskry. Zjawiska te ogólnie nazywamy elektryzowaniem ciał. Przeprowadźmy prosty eksperyment. Możemy użyć do niego kawałka prawdziwego bursztynu, a jeśli go nie posiadamy, wystarczy zwykła plastikowa linijka.

Doświadczenie 1

Sprawdzenie, czy pocieranie ma wpływ na elektryzowanie ciał.

Co będzie potrzebne

·        bursztyn lub linijka,

·        kartka papieru,

·        kawałek bawełnianej tkaniny.

Instrukcja

1.    Podrzyj papier na drobne kawałeczki.

2.    Zbliż bursztyn lub linijkę do kawałków papieru. Zanotuj, co widzisz.

3.    Pocieraj energicznie przez kilkadziesiąt sekund bursztyn lub linijkę kawałkiem bawełnianej tkaniny.

4.    Zbliż bursztyn lub linijkę

do kawałeczków podartej kartki papieru. Zanotuj, co widzisz.

Podsumowanie

Początkowo nie widać żadnej reakcji. Jeśli jednak bursztyn lub linijka zostały odpowiednio energicznie potarte, to zaczną one przyciągać kawałki papieru.

 Doświadczenie 2

Zbadanie zjawiska elektryzowania przez zbliżenie.

Co będzie potrzebne

·        2 balony,

·        dostęp do kranu z bieżącą wodą.

Instrukcja

1.    Nadmuchaj oba balony.

2.    Potrzyj energicznie powierzchnię jednego balonu wełną lub suknem. Na jego powierzchni zostanie wywołany ładunek elektryczny.

3.    Odkręć lekko kran, by strumień wody był ciągły, ale niezbyt silny, i zbliż do niego najpierw balon potarty bawełną, potem drugi i ponownie pierwszy. Co obserwujesz?

Podsumowanie

Naelektryzowany balon przyciąga strumień wody, gdyż na jego powierzchni istnieją ładunki elektryczne.

- „Skąd się bierze burza? – eksperyment;  rozwijanie zainteresowań przyrodni­czych,

Zastanów się

Skąd się bierze piorun? Co w chmurach mogłoby wytwarzać ładunki elektryczne?

Źródło: autor, licencja: CC BY 3.0.

15 1906 1

 

 Piorun uderza, gdy w chmurze zachodzi zjawisko naelektryzowania. Sprzyjające temu warunki panują wyłącznie w chmurach burzowych. Gorące powietrze unosi się, jednocześnie niosąc ze sobą cząsteczki wody na duże wysokości, gdzie dochodzi do powstania kropel wody i kryształków lodu. Zbierają one ładunki elektryczne znajdujące się w powietrzu i pyle. W końcu ilość wytworzonych ładunków jest tak duża, że następuje potężne wyładowanie elektryczne. Jest to właśnie piorun.

  - Jak zachować się podczas burzy? – utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy

Pioruny, a dokładniej wyładowania atmosferyczne, to niezwykle widowiskowe zjawisko, ale bardzo niebezpieczne. Dlaczego? Wyładowanie atmosferyczne jest bardzo potężne – to prąd powstający przy napięciu nawet kilkuset milionów woltów! Jak więc należy się zachować, by uniknąć porażenia przez piorun:

·        Jeśli podczas burzy przebywasz w domu, upewnij się, że wszystkie drzwi i okna są pozamykane, a urządzenia elektryczne wyłączone i odłączone od gniazdek

·        Jeżeli burza zaskoczy cię na dworze, pamiętaj, by unikać otwartych przestrzeni. Nie chowaj się pod drzewami i oddal się od linii wysokiego napięcia. Jeśli masz telefon komórkowy, to go wyłącz.

·         Jeśli nie znajdziesz schronienia (nawet zwykłego rowu przydrożnego), to ukucnij i schyl głowę. Nie siadaj, ani nie kładź się na ziemi! 

15 1906 2

15 1906 3

Piorun niesie w sobie ogromną energię. Jego uderzenie może uszkodzić domy i urządzenia elektryczne, wywołać pożary. Niesie ze sobą znaczny ładunek elektryczny, dlatego też jest bardzo niebezpieczny dla człowieka.

  • Jak uniknąć uderzenia pioruna?

Trzeba pamiętać, że piorun przemieszcza się po najkrótszej drodze łączącej chmurę z ziemią, by jak najszybciej doprowadzić do wyładowania. Działające urządzenia elektryczne lub duże metalowe konstrukcje mogą przyciągać pioruny, gdyż są dobrymi przewodnikami prądu. Na szczęście odgłosy piorunów słychać z daleka, więc jest czas, aby się przygotować.

W celu ochrony przez burzą na budynkach montuje się piorunochrony – wystające ponad dach metalowe pręty z linkami łączącymi je z ziemią. Pręt piorunochronu jest najwyższym spiczastym elementem, dlatego piorun uderza właśnie w niego

Ciekawostka

  • Dlaczego najpierw widzimy piorun, a potem słyszymy grzmot? 

Dzieje się tak, ponieważ światło powstałe podczas wyładowania elektrycznego przemieszcza się z dużo większą prędkością niż dźwięk, który towarzyszy temu wyładowaniu.

Zachęcam do wykonania :

KP cz.4 str. 39b poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków

-,,Barwy tęczy” -  improwizacja ruchowa do piosenki,

https://www.youtube.com/watch?v=5kJKnuffZEQ

Rozmowa o treści piosenki:

  • Jakie kolory tworzą tęczę? Wymień je proszę po kolei.

-  „Tęcza w wodzie”, "Jak sprawdzić tęczę?" rozwijanie zainteresowań przyrodni­czych i badawczych, doskonalenie umiejętności stawiania hipotez i ich sprawdza­nia.

Zabawa badawcza:

  • "Tęcza w wodzie"-nalej wodę do miski i włóż do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kieruj snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką  obserwuj tęczę. 
  • "Jak sprawdzić tęczę?"- połóż na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymaj szklankę wody. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

-  „Tęcza” – praca plastyczna, doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwija­nie fantazji i wyobraźni.

Namaluj tęczę za pomocą gąbki i farby, a pod spodem naklej kolorowy krajobraz wycięty z kolorowego papieru.

Zrób zdjęcie pracy i odeślij chętnie obejrzę, co udało Ci się stworzyć.

Zachęcam do wykonania :

KP cz.4 str .40a – rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.

KP cz. 4 str. 40b – kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem.

- ,,Pogoda” – rozwijanie umiejętności uważnego oglądania filmu,  wypowiadania się na jego temat,  poszerzanie wiedzy przyrodniczej.

https://www.youtube.com/watch?v=lbBbi_ds4eU

-,, Zagadki pogodowe”– rozwiazywanie zagadek, rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.

Rozwiąż zagadki, a odpowiedź narysuj na kartce kolorowymi kredkami.

Deszcz ze słońcem
razem utkali,
wiszący na niebie
kolorowy szalik.

Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi,
pod dach uciekają.

Chodzi po niebie
mała albo duża
gdy skryje słońce
– świat się zachmurza.

Zrób zdjęcie pracy i odeślij chętnie zobaczę Twoje kolorowe odpowiedzi  .

 Zachęcam do wykonania :

KP cz.4 str. 41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworze­nie z nich wyrazów.  

KP cz.4 str. 41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygo­dnia

 -„Letnie krajobrazy” – poszerzanie słownika czynnego dziecka o nazwy związane z letnimi krajobrazami, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określo­ny temat

Tak lato namalowali malarze, a jak Ty wyobrażasz sobie lato?

15 1906 215 1906 3

Rozmowa kierowana:

·       Co przedstawiają obrazy?

·       Jakich kolorów użyli malarze w swoich obrazach?

·       Jakie emocje wywołują w was te obrazy?

·       Czy sztuka to tylko obrazy?(może być jeszcze muzyka)

 - Antonio Vivaldi ,,Lato” - praca plastyczna, rozwijanie wyobraźni dziecka

Wysłuchaj utworu "Lato" i z zamkniętymi oczami namaluj letni krajobraz jaki sobie wymarzysz za pomocą farb.

https://www.youtube.com/watch?v=jsCsR-SbPFs 

Zachęcam do wykonania:

KPcz.4 str.42a – odszukanie wśród liter ukrytych wyrazów i dopasowanie ich do obrazka.  

KPcz.4.42b – nazywanie przedmiotów, pisanie pierwszej i ostatniej litery nazwy obrazka.

Miłej zabawy kochane przedszkolaki.

Dziękuję za wiadomości od Was i przesyłane zdjęcia.

Oczywiście czekam na kolejne.

Pozdrawiam Was serdecznie!!!

Wychowawczyni

Sponsor

bank spoldzielczy1