Jesteś tutaj: Start Archiwum aktualności #zostań w domu# Grupa V „Słoneczka” wych. I.Polowczyk 11.05.2020 - 15.05.2020r.
Drodzy Rodzice i kochane Dzieci!
Niezmiennie dziękuję za zdjęcia oraz filmy!
Jest mi ogromnie miło i nadal zachęcam do kontaktu, można to robić za pomocą e-maila (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) wiadomości sms lub aplikacji Messenger
W tym tygodniu tematem przewodnim do zabaw
i realizacji programu wychowania przedszkolnego jest muzyka.
Temat tygodnia : „W krainie muzyki”
Karta Pracy cz.4. str. 16,17,18,19,20
Książka ,,Kropki, kreski i litery” – karta z literą H
- proponowany zestaw ćwiczeń na ten tydzień – rozwijanie sprawności fizycznej dzieci, ćwiczenie reakcji na sygnał dźwiękowy, ćwiczenie koordynacji ruchowej.
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem - pamiętajmy i przypominajmy dzieciom o konieczności mycia rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.
- ,,Najlepszy instrument”-doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie logicznego myślenia, poszerzanie słownika czynnego
Rodzic zaprasza dziecko do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument o którym pisze autor
https://www.youtube.com/watch?v=H4huED25Ggg- ,,Wszystko Gra – Najlepszy instrument”
,,Najlepszy instrument”
Wojciech Próchniewicz
Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
Już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel
Rozmowa na temat wiersza:
Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytania, rodzic może przeczytać odpowiedni fragment wiersza jeszcze raz.
- ,,Wizyta w szkole muzycznej” – poznajemy instrumenty, poszerzanie słownictwa o nazwy instrumentów,
https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg
- ,, Jak można grać swoim głosem?” – zabawy głosem
Propozycja dla chętnych dzieci, aby zabawy swoim głosem nagrały i odesłały do wychowawcy, chętnie posłucham co udało wam się stworzyć. Zapraszam do zabawy!
-,, A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna” - dowolny taniec dzieci z chusteczkami, apaszkami, wstążkami,
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o – Antonio Vivaldi ,,Wiosna”
- H jak harfa- zabawy z literą h, – ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie sprawności językowej, doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, ćwiczenie umiejętności czytania prostych wyrazów,
https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8
hak, herb, hala, harfa, hasło, Halinka,
Zachęcam do wykonania :
KP nr 4 str. 16a –identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków.
KP nr.4 str.16b- pisanie liter H, h, po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
Książka „Kropki, kreski”- litera H
- ,,Głowa, ramiona, kolana, pięty…” - zabawa ruchowa dla dzieci do piosenki, doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała. Dzieci gestem ilustrują słowa piosenki, dotykając odpowiednich części ciała. https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E
Gimnastyka, dobra sprawa,
Dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę, w przód i w bok,
Skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty, (2 razy)
Oczy, uszy, usta, nos.
- „Pląsy muzyczne”- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowej , doskonalenie sprawności motoryki dużej,
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs – Taniec ,,Zygzak”
- ,,Wygibasy z naszej klasy” – zabawy ruchowe z muzyka
https://www.youtube.com/watch?v=bokXAIDTwUA&list=PLXhg1zz6VZhwa9mHhw3ZwbfxtyBbl1FZ9
- ,,Masażyk” - zabawa relaksacyjna, wspólna zabawa dla dzieci i rodziców. Dziecko siedzi przed rodzicem , a rodzic wykonuje masaż pleców zgodnie z instrukcją, po wykonaniu masażu następuje zmiana:
Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie),
Potem konie (piąstki),
Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące),
Z gryzącymi pieseczkami (szczypanie).
Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka),
Płynie rzeczka (rysujemy linię),
Pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).
Czujesz dreszczyk?( łaskoczemy).
Zachęcam do wykonania :
KP nr 4 str. 17a- rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami.
KP nr 4 str. 17b- wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie.
- Jaki to instrument?” – doskonalenie percepcji słuchowej ,doskonalenie słuchu fonemowego,
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy słuchowej:
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Jeśli dziecko ma trudność ze znalezieniem odpowiedzi, może je naprowadzać poprzez opisywanie wyglądu instrumentów.
- „Czy rozpoznasz instrumenty?” – doskonalenie percepcji słuchowej, doskonalenie słuchu fonemowego,
Rodzic wyjaśnia dziecku reguły zabawy:
Dziecko w ciszy słucha fragmentu Still w wykonaniu zespołu AudioFeels.
https://www.youtube.com/watch?v=9Md5XzeHxLM
Po wysłuchaniu utworu rodzic prosi dziecko , aby opowiedziało , które instrumenty udało mu się zidentyfikować (gitara, perkusja, instrumenty smyczkowe).
Rodzic podsumowuje zabawę:
- „Orkiestra kuchenna”- dzieci wyszukują w domu różne przedmioty na których można zagrać: drewniane łyżki, pokrywki od garnków, garnki i metalowe kubki. W jaki sposób można grać na tych improwizowanych instrumentach? Każdy z was układa swój własny rytm, raz głośno , raz cicho ,na zmianę.
- „Malowanie muzyki”- rozwijanie umiejętności ilustrowania treści utworu za pomocą środków plastycznych, ćwiczenie umiejętności identyfikowania i podawania nazw uczuć.
Proszę przygotować duże kartki papieru, farby, pędzel i kubek z wodą, lub kredki. Dzieci słuchają muzyki i zastanawiają się, jaki kolor kojarzy im się z tą muzyką, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. Dzieci słuchają utworu i malują muzykę .....
https://www.youtube.com/watch?v=UEWkptDfE48
Zachęcam do wykonania :
KP nr 4 str. 18a- łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk.
KP nr 4 str. 18b- odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu.
- ,,Ćwir” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, poszerzanie słownika czynnego dzieci o przysłowie ,,Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”
Rodzic zachęca dziecko do uważnego słuchania wiersza. Przed jego odczytaniem prosi, by dzieci zwróciły uwagę na niektóre szczegóły:
,,Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”
Agnieszka Frączek.
Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
Bardzo grzecznie: - Ćwir, ćwir! – rzekł!
Wrony na to w dziki skrzek:
- Co on gada?!
- Kra, kra, kra!
- Tyś słyszała, to co ja?
- Jakiś jazgot?
- Zgrzyt?
- I brzdęk?
- Co to był za dziwny dźwięk?!
Wrobel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
Po kolei spadły: bach!
Z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
Oczyściły z piachu brzuch,
Skrzydła, dziobek oraz pięty,
Rzekły: - Biedak jest ćwirnięty.
Rozmowa na temat wiersza:
- Jaka muzyka pasuje?” –rozwijanie zainteresowań muzyką okolicznościową – właściwą na urodziny, do tańca, relaksu, na uroczystości
Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:
Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka , wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak, by Rodzic podkreślił, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby powiedział wprost, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku. Rodzic może przywołać sytuację z wiersza ,,Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”
- „Skojarzenia z muzyką” – zabawa muzyczna,
Rodzic włącza fragmenty utworów. Prosi dziecko, aby spróbowało odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory. Propozycje:
https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
https://www.youtube.com/watch?v=nGeHDkFgbjY
https://www.youtube.com/watch?v=g-OF7KGyDis
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
https://www.youtube.com/watch?v=E6iwi-bcMk4
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
https://www.youtube.com/watch?v=_z-1fTlSDF0
Zachęcam do wykonania :
KP nr 4 str. 19a – pisanie po śladzie , zapisywanie dodawania
KP nr 4 str. 20b- kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut.
- „Mój instrument” – przestrzenna praca plastyczna, ćwiczenie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji, rozwijanie sprawności manualnej.
Propozycje :
https://www.youtube.com/watch?v=pY9shr3td28 - jak zrobić TAMBURYN https://www.youtube.com/watch?v=rjlF1bRjmgE – jak zrobić GRZECHOTKĘ https://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0 – jak zrobić MARACASY
- „Czy potrafimy być cicho?”- zabawa ruchowa
A teraz sprawdzimy, jak najciszej potrafią zachowywać się dzieci , zadania do wykonania np.:
wszystkie te czynności wykonujemy jak najciszej się nam uda...ciii.
- ,,Budowa ucha – jak działa słuch”- kształtowanie odpowiedzialności za własne samopoczucie i zdrowie, zapoznanie z trudnościami wynikającymi z uszkodzenia słuchu.
https://www.youtube.com/watch?v=pooeW9Oop5Q
- ,,Wpływ hałasu na organizm człowieka” – rozmowa na temat tego, w czym może nam przeszkadzać hałas, naprowadzenie dziecka na wnioski, że hałas jest nie tylko niemiły lecz także niebezpieczny dla zdrowia.
Hałas ma ogromny wpływ na naukę dziecka. W hałasie nauka jest bardzo trudna, niekiedy wręcz niemożliwa. Hałas przyczynia się do znacznego zmniejszenia koncentracji uwagi podczas nauki, a także do zmęczenia umysłowego dziecka. Zmęczenie to spowodowane jest przede wszystkim wzrostem napięcia nerwowego podczas nauki w hałasie. Dzieci przebywające w hałasie, nie potrafią skupić się na nauce. Mają ogromne trudności ze zrozumieniem oraz zapamiętaniem tego co przeczytali. Hałas utrudnia rozumienie tekstu i koncentrację.
- ,,Hałasowanie”- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie logicznego myślenia.
Hałasowanie
Grzegorz Kasdepke
Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!…
Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
Rozmowa na temat tekstu:
Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytanie, Rodzic może przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.
Zachęcam do wykonania :
KP nr 4 str. 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem
KP nr 4 str. 20b – samodzielne pisanie liter H, h ,pisanie zdań po śladzie.
Na koniec proponuje zabawę przy waszej ulubionej piosence
https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc
Życzę wszystkim wytrwałości i udanej pracy:)
Pozdrawiam!!!