11.05.2020 - 15.05.2020r.

Drodzy Rodzice i kochane Dzieci!

Niezmiennie dziękuję za zdjęcia oraz filmy!

Jest mi ogromnie miło i nadal zachęcam do kontaktu, można to robić za pomocą e-maila (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) wiadomości sms lub aplikacji Messenger

W tym tygodniu tematem przewodnim do zabaw

i realizacji programu wychowania przedszkolnego jest muzyka.

Temat tygodnia : „W krainie muzyki”

Karta Pracy cz.4. str. 16,17,18,19,20                                                                               

Książka ,,Kropki, kreski  i litery” – karta z literą H

-  proponowany zestaw ćwiczeń na ten tydzień – rozwijanie sprawności fizycznej dzieci, ćwiczenie reakcji na sygnał dźwiękowy, ćwiczenie koordynacji ruchowej.

  • „Podaj woreczek” – zabawa w parach. Dziecko stoi w parze z Rodzicem, tyłem do siebie, dotykając się ple­cami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Jedna osoba z pary trzyma w ręku woreczek. Na sygnał R.: Hop para przekazuje sobie woreczek, wykonując skręt tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by dzieci starały się nie odrywać stóp od podłoża oraz nie odsuwały się od pary. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie, w zależności od instrukcji Rodzica.
  • „Miesiące w roku” – dziecko wysuwa jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zamienia nogę. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawia kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.
  • „Rulony” – dziecko otrzymuje stronę z gazety lub dużą chustę. Dziecko leży na brzuchu, dłonie trzyma na gazetach/chustach. Na hasło R. Zwijamy rulony podnosi ramiona, łokcie i dłonie i stara się zwinąć gazetę/chustę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4–5 razy
  • „Sufit – podłoga” – dziecko maszeruje po pokoju w rytm dźwięków wyklaskiwanych przez Rodzica.  Podnosi wysoko kolana. Na hasło R. Sufit staje na palcach i podnosi ręce. Na hasło Podłoga kładzie się na brzuchu

- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem - pamiętajmy i przypominajmy dzieciom o konieczności mycia rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.

- ,,Najlepszy instrument”-doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie logicznego myślenia, poszerzanie słownika czynnego

Rodzic zaprasza dziecko do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument o którym pisze autor

https://www.youtube.com/watch?v=H4huED25Ggg- ,,Wszystko Gra – Najlepszy instrument”

 

,,Najlepszy instrument”

Wojciech Próchniewicz

 

Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

Już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel

Rozmowa na temat wiersza:

  • Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
  • Czy każdy z nas ma taki instrument?
  • W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
  • Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
  • W czym jest podobny?

Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytania, rodzic  może przeczytać odpowiedni frag­ment wiersza jeszcze raz.

- ,,Wizyta w szkole muzycznej” – poznajemy instrumenty, poszerzanie słownictwa  o nazwy instrumentów,

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w 

https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

- ,, Jak można grać swoim głosem?” – zabawy głosem

 Propozycja dla chętnych  dzieci, aby zabawy swoim głosem nagrały i odesłały do wychowawcy, chętnie posłucham co udało wam się stworzyć.                    Zapraszam do zabawy!

 

-,, A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna” - dowolny taniec dzieci z chusteczkami, apaszkami, wstążkami,  

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o – Antonio Vivaldi ,,Wiosna”

- H jak harfa- zabawy z literą h,  – ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie sprawności językowej, doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, ćwiczenie umiejętności czytania prostych wyrazów,

https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8

  • Poznajemy literę H, h   na podstawie wyrazu harfa , prezentacja litery             KP cz. 4 str.16  (litera drukowana i pisana) ,
  • Spróbuj teraz wymienić wyrazy rozpoczynające się głoską ,,h",
  • Spróbuj ułożyć zdania z wyrazem rozpoczynającym się głoską ,,h”
  • Spróbuj teraz wyszukać w pokoju (mieszkaniu) przedmioty z głoską ,,h"- na początku, w środku i na końcu wyrazu
  • Spróbuj zakreślić na dywanie, w powietrzu kształt litery ,,h,  „H".
  • Teraz już na pewno świetne rozpoznasz kształt litery h, H, wykonaj z plasteliny lub klocków kształt litery, możesz także wykorzystać wełnę i ułożyć na dywanie lub stole jej kształt
  • Czytanie prostych wyrazów zawierających poznaną literkę np.

hak, herb, hala, harfa, hasło, Halinka,

 

Zachęcam do wykonania :

KP nr 4 str. 16a –identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków.

KP nr.4 str.16b- pisanie liter H, h, po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.

Książka „Kropki, kreski”- litera H

 

- ,,Głowa, ramiona, kolana, pięty…” - zabawa ruchowa dla dzieci do piosenki, doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała.                                              Dzieci gestem ilustrują słowa piosenki, dotykając odpowiednich części ciała. https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E

Gimnastyka, dobra sprawa,

Dla nas wszystkich to zabawa.

Ręce w górę, w przód i w bok,

Skłon do przodu, w górę skok.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty, (2 razy)

Oczy, uszy, usta, nos.

- „Pląsy muzyczne”- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowej , doskonalenie sprawności motoryki dużej,

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs – Taniec ,,Zygzak”

- ,,Wygibasy z naszej klasy” – zabawy ruchowe z muzyka

https://www.youtube.com/watch?v=bokXAIDTwUA&list=PLXhg1zz6VZhwa9mHhw3ZwbfxtyBbl1FZ9

- ,,Masażyk” - zabawa relaksacyjna, wspólna zabawa dla dzieci i rodziców. Dziecko siedzi przed rodzicem , a rodzic wykonuje masaż pleców zgodnie z instrukcją, po wykonaniu masażu następuje zmiana:

Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie),

Potem konie (piąstki),

Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące),

Z gryzącymi pieseczkami (szczypanie).

Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka),

Płynie rzeczka (rysujemy linię),

Pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).

Czujesz dreszczyk?( łaskoczemy).

 

Zachęcam do wykonania :

KP nr 4 str. 17a- rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami.

KP nr 4 str. 17b- wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie.

 - Jaki to instrument?” –  doskonalenie  percepcji słuchowej ,doskonalenie słuchu fonemowego,

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy słuchowej:

  • Przygotuj, proszę, swoje uszy do słuchania. Za chwilę włączę nagranie dźwięków kilku instrumentów. Twoim zadaniem jest odgadnąć, jaki instrument słyszysz. 

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

Jeśli dziecko ma trudność ze znalezieniem odpowiedzi,  może je naprowadzać poprzez opisywanie wyglądu instrumentów.

- „Czy rozpoznasz instrumenty?” –  doskonalenie  percepcji słuchowej, doskonalenie słuchu fonemowego,

Rodzic  wyjaśnia dziecku  reguły zabawy: 

  • Za chwilę usłyszysz pe­wien utwór w języku angielskim. Słowa nie są ważne, nie powinny cię  rozpraszać, więc nie musisz  się na nich skupiać. Postaraj się, słuchając, spróbować wyróżnić i zapamiętać, jakie instrumenty wykorzystano w utworze. Dźwięku niektórych z nich słuchałeś przed chwilą. Po wysłuchaniu utworu porozmawiamy o tym, jakie instrumenty zapamiętałeś. 

Dziecko  w ciszy słucha fragmen­tu Still w wykonaniu zespołu AudioFeels.

https://www.youtube.com/watch?v=9Md5XzeHxLM

 Po wysłuchaniu utworu rodzic  prosi dziecko , aby opowiedziało , które instrumenty udało mu  się zidentyfikować (gitara, perkusja, instrumenty smyczkowe).

Rodzic  pod­sumowuje zabawę: 

  • Mam dla ciebie pewną wiadomość. Świetnie poradziłeś sobie z wysłuchaniem i podaniem nazw instrumentów występujących w tej piosence. Ale czy wiesz , że tak naprawdę w tej piosence nikt nie grał na żadnym instrumencie? Wszystkie dźwięki zostały wyśpiewane przez osoby z zespołu. Brzmiały jak prawdziwe instrumenty, prawda? Czy wy też tak potraficie? Spróbuj­my naśladować dźwięk gitary, perkusji itp.

 

- „Orkiestra kuchenna”- dzieci wyszukują w domu różne przedmioty na których można zagrać: drewniane łyżki, pokrywki od garnków, garnki i metalowe kubki. W jaki sposób można grać na tych improwizowanych instrumentach? Każdy z was układa swój własny rytm, raz głośno , raz cicho ,na zmianę.

- „Malowanie muzyki”- rozwijanie umiejętności ilustrowania treści utworu za pomocą środków plastycznych, ćwiczenie umiejętności identyfikowania i podawania nazw uczuć.

Proszę przygotować duże kartki papieru, farby, pędzel i kubek z wodą, lub kredki. Dzieci słuchają muzyki i zastanawiają się, jaki kolor kojarzy im się z tą muzyką, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. Dzieci słuchają utworu i malują muzykę .....

https://www.youtube.com/watch?v=UEWkptDfE48 

Zachęcam do wykonania :

KP nr 4 str. 18a- łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk. 

KP nr 4 str. 18b- odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu.

- ,,Ćwir” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, poszerzanie słownika czynnego dzieci o przysłowie ,,Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”

Rodzic zachęca dziecko do uważnego słuchania wiersza. Przed jego odczytaniem prosi, by dzieci zwróciły uwagę na niektóre szczegóły: 

  • Podczas słuchania wiersza zastanów się, proszę, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one.
  • Pomyśl też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”

,,Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”

Agnieszka Frączek.

 

Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
Bardzo grzecznie: - Ćwir, ćwir! – rzekł!
Wrony na to w dziki skrzek:
- Co on gada?!
- Kra, kra, kra!
- Tyś słyszała, to co ja?
- Jakiś jazgot?
- Zgrzyt?
- I brzdęk?
- Co to był za dziwny dźwięk?!
Wrobel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
Po kolei spadły: bach!
Z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
Oczyściły z piachu brzuch,
Skrzydła, dziobek oraz pięty,
Rzekły: - Biedak jest ćwirnięty.

Rozmowa na temat wiersza:

  • Dlaczego wrony były takie zdenerwo­wane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
  • Jak myślisz , dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
  • Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślicie?
  • Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?
  • Czy pasuje ono do każdej sytuacji?
  • Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?
  • Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?
  • Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?

- Jaka muzyka pasuje?” –rozwijanie zainteresowań muzyką okolicznościową – właściwą na urodziny, do tańca, relaksu, na uroczystości

Rodzic  zachęca dziecko  do wypowiadania się na temat różnych rodzajów mu­zyki: 

  • Opowiedz, proszę, słowami, jaka muzyka, twoim zdaniem, najbardziej pasuje do tańca?
  • Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach?
  • Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo?
  • Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz?
  • Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka?
  • W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”? 

Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka , wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak, by Rodzic podkreślił, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby powiedział wprost, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku. Rodzic  może przywołać sytuację z wiersza ,,Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”

 

- „Skojarzenia z muzyką” – zabawa muzyczna,

Rodzic  włącza fragmenty utworów. Prosi dziecko, aby spróbowało odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory. Propozycje:

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

https://www.youtube.com/watch?v=nGeHDkFgbjY

https://www.youtube.com/watch?v=g-OF7KGyDis

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

https://www.youtube.com/watch?v=E6iwi-bcMk4

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

https://www.youtube.com/watch?v=_z-1fTlSDF0

Zachęcam do wykonania :

KP nr 4 str. 19a – pisanie po śladzie , zapisywanie dodawania

KP nr 4 str. 20b- kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut.

- „Mój instrument” – przestrzenna praca plastyczna, ćwiczenie umiejętności wykonywania  pracy według instrukcji, rozwijanie sprawności manualnej.

Propozycje :

https://www.youtube.com/watch?v=pY9shr3td28  - jak zrobić TAMBURYN https://www.youtube.com/watch?v=rjlF1bRjmgE –  jak zrobić GRZECHOTKĘ https://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0 – jak zrobić MARACASY

- „Czy potrafimy być cicho?”- zabawa ruchowa

A teraz sprawdzimy, jak najciszej potrafią zachowywać się dzieci , zadania do wykonania  np.:

  • dojście do stołu,
  • odsunięcie krzesełka i siad na nim,
  • jak najszybsze wyjęcie zabawki, książki itd.,

 wszystkie te czynności wykonujemy jak najciszej się nam uda...ciii.

- ,,Budowa ucha – jak działa słuch”-  kształtowanie odpowiedzialności za własne samopoczucie i zdrowie, zapoznanie z trudnościami wynikającymi z uszkodzenia słuchu.

 https://www.youtube.com/watch?v=pooeW9Oop5Q

  • Można zamknąć oczy i nie widzimy, można wstrzymać oddech, gdy nie chcemy wąchać, ale nie można zamknąć ucha. Zmysł słuchu, tak jak serce, pracuje nawet wtedy, gdy śpimy”
  • Dźwięk jest wibracją powietrza, która napływa do nas falami. Fale te uderzają w błonę bębenkową, która przekazuje dźwięk za pomocą nerwów do mózgu. Mózg rozpoznaje dźwięk i informuje co u nas słychać

- ,,Wpływ hałasu na organizm człowieka” – rozmowa na temat tego, w czym może nam przeszkadzać hałas, naprowadzenie dziecka na wnioski, że hałas jest nie tylko niemiły lecz także niebezpieczny dla zdrowia. 

Hałas ma ogromny wpływ na naukę dziecka. W hałasie nauka jest bardzo trudna, niekiedy wręcz niemożliwa. Hałas przyczynia się do znacznego zmniejszenia koncentracji uwagi podczas nauki, a także do zmęczenia umysłowego dziecka. Zmęczenie to spowodowane jest przede wszystkim wzrostem napięcia nerwowego podczas nauki w hałasie. Dzieci przebywające w hałasie, nie potrafią skupić się na nauce. Mają ogromne trudności ze zrozumieniem oraz zapamiętaniem tego co przeczytali. Hałas utrudnia rozumienie tekstu i koncentrację.

- ,,Hałasowanie”- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie logicznego myślenia.

Hałasowanie

Grzegorz Kasdepke

Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bar­dzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympa­tycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum!

– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.

Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrza­ła się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.

– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!…

Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.

– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…

– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona bab­cia.

– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.

Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.

 Rozmowa na temat tekstu:

  • Czy zapamiętaliście, dokąd wybrali się Kuba i Buba?
  • Kto im towa­rzyszył?
  • Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?
  • Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mó­wimy bardzo głośno w publicznych miejscach?
  • Dlaczego?

Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytanie, Rodzic  może przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.

Zachęcam do wykonania :

KP nr 4 str. 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem

KP nr 4 str. 20b – samodzielne pisanie liter H, h ,pisanie zdań po śladzie.

Na koniec proponuje zabawę przy waszej ulubionej piosence

https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc

Życzę wszystkim wytrwałości i udanej pracy:)

Pozdrawiam!!!

Sponsor

bank spoldzielczy1