27.04.2020 - 30.04.2020r.

Drodzy Rodzice i kochane Dzieci!

Witam Was serdecznie w kolejnym tygodniu.

Przypominam  naszą zasadę:

ROBIMY WSZYSTKO NA TYLE ILE DAJEMY RADĘ,

NA ILE PAŃSTWA CZAS POZWALA

Jeśli ktoś będzie miał  ochotę podzielić się lub pochwalić swoimi pomysłami, można to robić za pomocą e-maila (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) wiadomości sms lub aplikacji Messenger.

Dzięki  temu będziemy mogli pozostać w kontakcie.

Piszcie do mnie i wysyłajcie zdjęcia z waszymi różnymi,

ciekawymi aktywnościami.

Pozdrawiam Was cieplutko i mam nadzieję,

że już niedługo spotkamy się w przedszkolu.

Temat tygodnia „Tajemnice książek”.

Karta Pracy cz. 5,6,7,9,10

Książka ,,Kropki, kreski  i litery” – karta z literą F                     

W ramach realizacji podstawy programowej proponuję następujące działania:

- zestaw ćwiczeń ruchowych – rozwijanie sprawności fizycznej, reakcja na sygnał, ćwiczenie koordynacji ruchowej (do zajęć potrzebny będzie sznurek lub wstążka ok.50cm)

  • ,,Wiosenny deszczyk” – dziecko porusza się po pokoju w rytm wystukiwany przez rodzica. Na hasło : Pada deszcz dziecko zatrzymuje się i udaje, rozkładanie parasola.
  • ,,Tęcza” – siad skrzyżny. Dziecko trzyma sznurek za końce, plecy proste, ręce wyprostowane nad głową. Robimy skłony w bok, raz w prawo raz w lewo- bo po deszczu pojawia się tęcza.
  • Nie wpadaj do kałuży” – po deszczu powstały kałuże, dziecko przeskakuje po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody.
  • ,,Niedźwiadki obudziły się ze snu zimowego” – dziecko niedźwiadek czworakuje po pokoju.
  • ,,Niedźwiadek wygrzewa się na słonku” – dziecko leży na plecach, machanie uniesionymi nogami i rękami.
  • ,,Krecik wychodzi z kretowiska” – rodzic stoi w rozkroku (może być więcej osób tworząc tunel) ,a dziecko przechodzi pod jego nogami (więcej osób stworzy tunel)
  • ,,Obserwujemy lot bociana” – ćwiczenie tułowia. Dziecko leży na brzuchu, nogi przyklejone do podłogi, dziecko z palców robi lornetkę, odrywając łokcie i obserwuje bociana spacerującego po łące, tak aby go nie spłoszyć.
  • ,, Wąchanie kwiatów” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko leży na podłodze w dowolnej pozycji. Wdycha wolno i spokojnie powietrze nosem i wydycha ustami.

- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem - pamiętajmy i przypominajmy dzieciom o konieczności mycia rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.

„Gdzie jest F?”- doskonalenie umiejętności analizy głosek w słowach, ćwiczenie umiejętności przeliczania głosek w słowach, rozwijanie umiejętności zaznaczania głoski f symbolem

  • Proszę przygotować kartki papieru formatu A4, ok 10 guzików i 2 koraliki ( mogą być inne dowolne przedmioty np. fasolki, patyczki, kamyczki) Rodzic wymienia słowa, które zawierają głoskę f- na początku, w środku lub na końcu. Zadaniem dziecka  jest ułożenie na kartce tyle guzików, ile głosek mają te słowa. Proszę w miejsce głoski f zamiast guzika ułożyć koralik. Proponowane słowa : fotel, farba, flaga, foka, kufer, lufa, telefon, kartofel, żyrafa, elf, fotograf, klif, gryf.

 - zabawy z literą F, f  – ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie sprawności językowej, doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, ćwiczenie umiejętności czytania prostych wyrazów,

·       Poznajemy literę  F,f   na podstawie wyrazu fotel , prezentacja litery KP.cz 4 str.5  (litera drukowana i pisana) ,

·       Podziel wyraz  fotel na sylaby, a następnie na głoski, spółgłoski i samogłoski. Jaką głoskę słyszysz na początku tego wyrazu?

·       Wymień przedmioty, postacie, zjawiska, których nazwy zaczynają się głoska f, są w środku lub na końcu.

·       Narysuj przedmioty, postacie, zjawiska w których ukryła się litera F,f

·       Jeśli masz ochotę możesz ułożyć ze sznurka, wstążki, wykleić z plasteliny poznaną literkę.

·       Narysuj w powietrzu palcem literę ,palcem po stole, po śladzie, po śladzie w liniaturze i bez śladu (każdy dostosowuje do możliwości swojego dziecka).

·       Poćwicz pisanie litery F,f  wykorzystując książkę  ,,Kropki, kreski i litery” albo inną książeczkę z ćwiczeniami tego typu. Pamiętaj  o schemacie pisania literek czyli zgodnie ze strzałeczkami – tak , jak pisaliśmy literki na tablicy.

  • Wyszukiwanie w dowolnym tekście litery F,f .
  • Czytanie prostych wyrazów zawierających poznaną literkę np.:

flet, fala, foka, fotel, fotograf, wafelek, Franek, telefon, lufa, elf

Tekst

W bibliotece mamy wiele  image001

Ta image003 opowiada o foce Fince.

Na rysunku foka fika obok fontanny.

Na drugim rysunku foka bryka obok fotela.

Zabawna ta foka.

Zachęcam do wykonania :

KPcz.4 str. 5a – zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek     w nazwach obrazków

KPcz.4  str.5b – pisanie litery po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu

Książka  ,,Kropki, kreski  i litery” – litera F, f

- ,,Ulubiona książka” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, poszerzanie słownictwa , doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.

  • Rodzic zachęca dziecko, by zastanowiło się jaka jest jego ulubiona książka, kto jest głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono.
  • Pokierowanie rozmową w ten sposób, by dzieci doszły do wniosku, że książki mogą być też elektroniczne – do czytania lub słuchania.
  • Zapoznanie się z różnymi rodzajami książek jakie dziecko ma w domu np.: albumy, atlasy, komiksy, książki obrazkowe, książki elektroniczne : e-booki i audiobooki.

-  „Bajkowy bohater” – rozwiązywanie zagadek, rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek

Była królewną, w lesie mieszkała.

I krasnoludkom pomagała. (Śnieżka)

Kot to niezwykły, kot bajkowy.

Na głowie kapelusz,

na plecach płaszcz nowy.

No i buty, długie czerwone,

z wielką dumą noszone. (Kot w butach)

 

Miód to jego przysmak,

z nim się nie rozstaje.

Dla Prosiaczka i Królika,

też go czasem daje. (Kubuś Puchatek)

 

Mała dziewczynka

w czerwonej czapeczce

i wilk z długimi uszami.

To bajka, którą od dawna znamy.  (Czerwony Kapturek) 

 

- ,,Moja ulubiona postać z bajki ” – rozwijanie sprawności manualnej.

Wykonanie pracy plastycznej według własnego pomysłu z użyciem wybranych i dostępnych przez siebie materiałów plastycznych.

-,, Witajcie w naszej bajce – Akademia pana Kleksa” – rozwijanie sprawności ruchowej, doskonalenie umiejętności rytmicznego poruszania się w takt muzyki,

 https://www.youtube.com/watch?v=ayIf2itL6e0  

- ,,Jak powstaje papier ” – doskonalenie umiejętności postępowania według instrukcji, poszerzanie słownika o pojęcia związane z produkcją papieru, rozwijanie sprawności manualnej

W tym filmie zobaczycie w jaki sposób zrobić papier czerpany, który można wykorzystać jako papier listowy, ozdobny. Zapraszam do oglądania .

 https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4 -  Jak powstaje papier?

https://www.youtube.com/watch?v=G9s55ZwT_pM - Masa z papieru...

- ,,Tworzymy własny papier” – ćwiczenie umiejętności korzystania z instrukcji zaprezentowanej w filmie, rozwijanie sprawności badawczych, ćwiczenie sprawności manualnej

Być może kogoś zainspirował  któryś z filmów.  Zapraszam do  własnego tworzenia. Jeśli ktoś będzie miał  ochotę podzielić się lub pochwalić swoją pracą  można to robić za pomocą e-maila (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) wiadomości sms lub aplikacji Messenger.

 

Zachęcam do wykonania :

KPcz.4 str. 10a- kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie litery F, f , pisanie wyrazów po śladzie

- Jak powstaje książka?” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, oglądania i wypowiadania się na temat oglądanego filmu, ćwiczenie sprawności językowej

https://www.youtube.com/watch?v=t6t-UsDrqB8 –  Jak powstaje książka

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI  -  Historia książki

-  ,,Polisensoryczna książeczka” - przestrzenna praca plastyczna – doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji, rozwijanie sprawności manualnej,

  • Zadaniem dzieci (przy pomocy rodziców lub starszego rodzeństwa), jest stworzenie książki, za pomocą której będziecie mogli opowiedzieć o uczuciach, jakie towarzyszą WAM podczas pobytu w domu. Książeczka nie może jednak zawierać samych słów, ani typowych obrazków. Wszystkie informacje mogą być z niej odczytane jedynie za pomocą dotyku, np. delikatny, mięciutki materiał może kojarzyć się z czymś miłym, czymś, co lubimy. Porozmawiajcie chwilę o tym, jakie informacje ma zawierać książeczka, i zabierajcie się do pracy. Dzieci zszywaczem łączą kilka kartek z bloku (mogą być kartki złożone na pół) następnie ze znalezionych w domu materiałów : tkaniny, nasiona, patyczki, kamyczki, styropiany, itp. – tworzą swoją książeczkę polisensoryczną

 

Z niecierpliwością czekam na Wasze prace (zdjęcia lub filmiki), a gotowe prace oczywiście pooglądamy już osobiście w przedszkolu.

Życzę przyjemnej zabawy!!!

Zachęcam do wykonania :

KPcz.4 str. 6a- umieszczanie nalepek w brakujących miejscach, czytanie  wyrazów

KPcz.4 str. 6b - uzupełnianie nalepkami ilustracji regału z książkami.

KPcz.4 str.10b- kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól zgodnie z zauważoną regułą, kolorowanie według wzoru

- "Wielki skarb"-  doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza i wypowiadania się na temat jego treści.

Posłuchaj wiersza i postaraj się zapamiętać, o czym zdaniem autorki wiersza opowiadają książki.

"Wielki skarb"

 B. St. Kossuth

Mam przyjaciela- wielki skarb,
największą radość w świecie.
Któż to? Aha, nie powiem, nie...
Z łatwością odgadniecie.

Chciałbym z nim przebywać cały dzień,
lecz mi nie daje niania.
Ej, Jurku, chodź, na spacer czas,
dość tego czytania.

Tak, książka to przyjaciel mój-
przyjaciel prawie żywy.
On opowiada cudów moc,
o świecie prawi dziwy.

O górach, morzach niesie wieść,
o naszej, własnej ziemi,
wypowie wiersz lub cudną baśń-
czym?- Literkami swymi.

Więc cieszę się, że książkę mam.
Och, czytać pragnę wiele!
Nie niszczę ich, bo książki me-
najlepsi przyjaciele.

Rozmowa na temat wiersza:

·       Czym opowiadają książki?

·       Jakie informacje można znaleźć w swoich ulubionych książkach?

·       Co oznacza sformułowanie „książka moim przyjacielem”?

- ,,Czy to biblioteka?” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się,

https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk

  • Jak ma na imię chłopiec i dokąd się wybrał?
  • Czy wiesz co to jest biblioteka?
  • Przypomnij, jak nazywa się osoba która pracuje w bibliotece?
  • O co zapytał Piotruś panią bibliotekarkę?
  • Czy to prawda, że biblioteka, to taki internet i wszystko w niej jest?
  • Co postanowiła przeprowadzić Pani?
  • O jakie książki pytał Piotruś?
  • Czy były książki, o które pytał chłopiec ?
  • Czy pani bibliotekarka miała książkę o Piotrusiu?
  • Jak myślisz czy Piotrusiowi spodobało się w bibliotece?
  • Jak należy zachować się w bibliotece?
  • Gdzie jeszcze oprócz biblioteki można spotkać tak dużo książek?(księgarnia)
  • Czym różni się biblioteka od księgarni?

 Zachęcam do wykonania :

KPcz.4 str. 7a – przeliczanie książek, uzupełnianie zbiorów, zapisywanie i rozwiązywanie działań.

 KPcz.4 str. 7b – rysowanie wzorów po śladzie i samodzielnie, odczytywanie rebusów, umieszczanie nalepek

KPcz.4 str. 8a – przeliczanie i rysowanie monet i banknotów

- „Zagadki-  rymowanki” - wdrażanie do uważnego słuchania zagadek, rozwijanie twórczego myślenia podczas poszukiwania rymu w zagadce.

Za chwilę przeczytam kilka zagadek. Odpowiedź na nie powinna rymować się z zagadką. Wszystkie zagadki dotyczą bajek i legend, które znacie.

·       W Krakowie mieszka wawelski smok,

         Co zieje ogniem przez cały …. (rok).

·       Krasnoludek jest malutki,

        Tak jak wszystkie…..(krasnoludki).

·       Kto z krasnalami w tym domku mieszka?

        To jest na pewno Królewna… (Śnieżka).

·       Kto był dobry dla Kopciuszka?

        Chrzestna matka, czyli… (wróżka).

·       Czerwony Kapturek do babci wędrował,

         Lecz wilk się zaczaił, za drzewem się …(schował).

·       Groźna Baba Jaga domek ma z piernika.

         Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko . ..(zmyka).

·       Gdy kot buty dostał,

         Janek księciem.. .(został).

·       Rzecz to znana, całkiem pewna,

         Że Pinokio powstał z ...(drewna).

Zachęcam do wykonania :

KPcz.4 str. 8b - czytanie zdań wyrazowo – obrazkowych, pisanie wyrazów po śladzie

KPcz.4 str. 9a – umieszczanie nalepek z literami, odczytywanie hasła,

KPcz.4 str. 9b – kreślenie drogi w labiryncie, przeliczanie książek, porównywanie liczb

Po ciężkiej pracy proponuję trochę zabawy i ruchu przy ulubionej piosence, a pamiętasz jaka to piosenka?

Proponuję Waszą ulubioną piosenkę, życzę udanej zabawy!!!

https://www.youtube.com/watch?v=D0UAt864EJU

Dziękuję dzieciom za wykonanie pięknych prac plastycznych, oraz rodzicom za pomoc oraz przesłanie ich. Kolejne prace plastyczne zgodne z tematyką tygodnia będą również mile widziane i ukażą się w naszej galerii na stronie przedszkola.

Sponsor

bank spoldzielczy1