15.06.2020 - 19.06.2020r.

Tematyka tygodnia: Lato.
 
Po czym poznać, że nadeszło lato.
 
"Z czym kojarzy się lato?" - technika niedokończonych zdań, zabawa z piłką. Rzucamy piłkę do uczestników zabawy i każdy zaczyna zdanie: Lato kojarzy mi się....... Każdy łapie piłkę i kończy odpowiedź.
 
"Po czym można poznać lato?" - praca plastyczna, dzieci rysują to, co kojarzy im się z latem.
 
 "Tato, czy już lato?" B. Szelągowska
Tato, czy już lato?
Powiedz, proszę!
Powiedz, tato, po czym można poznać lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
po słodkich malinach,
po bitej śmietanie z truskawkami,
po kompocie z wiśniami,
po życie, które na polach dojrzewa,
po słowiku, co wieczorami śpiewa,
po boćkach uczących się latać,
po ogrodach tonących w kwiatach,
po świerszczach koncertujących na łące,
po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
po zapachu skoszonej trawy i róż,
I... już!
 
"Lato płynie do nas" - piosenka do nauki w tym tygodniu https://www.youtube.com/watch?v=7MpIAWOGhoA
 
1. Raz, dwa, raz i dwa,
słońce idzie drogą,
z góry chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą.
 
Ref. Hop!Hop!- Słychać w koło.
Hop! Hop!- Echo woła.
Po jeziorze łódka mknie,
lato płynie do nas.
 
2. Raz, dwa, raz i dwa,
nadszedł czas zabawy,
pędzi, goni w polu wiatr,
chce się z nami bawić.
 
Ref. Hop!Hop!- Słychać w koło.
Hop! Hop!- Echo woła.
Po jeziorze łódka mknie,
lato płynie do nas.
 
3. Raz, dwa, raz i dwa,
wiatr wesoło pląsa,
w górze, w chmurze, w ciszy pól
dzwoni śpiew skowronka.
 
Ref. Hop!Hop!- Słychać w koło.
Hop! Hop!- Echo woła.
Po jeziorze łódka mknie,
lato płynie do nas.
 
 
„Burza” - wiersz Jana Paciorka.                      
 Szła przez pola Pani Burza,
- Co tak panią dzisiaj wkurza?
- Skąd u Pani tyle złości?
- Musi Pani  mieć przykrości?
Burza błyska, grzmi i wieje,
Straszy wszystkich:- Świat zaleję,
Powywracam wszystkie drzewa,
Kto się boi- niechaj zwiewa,
Niebo całe pociemniało,
Z wichrem wszystko oszalało,
Drzewa nisko się kłaniają,
Panią Burzę przepraszają,
- Niechże Pani już przestanie,
Robić wszystkim wielkie lanie!
Burza mruczy, marszczy czoło,
Oj, nie będzie dziś wesoło,
Niech się kryje, kto gdzie może,
Bo tu będzie zaraz morze,
Leje, wieje, gromy ciska,
Siódme poty z chmur wyciska.
Aż się wreszcie tak zmęczyła,
Że się stała całkiem miła.
Cicho mruczy zawstydzona,
To jest burza?- to nie ona
Cicho wiszą chmury z nieba,
Będzie słońce- nam zaśpiewa,
Rozweseli Panią Burzę,
Burza ze słońcem w jednym chórze?
Z tego Śpiewu Tęcza wisi,
Ależ Pani nam kaprysi!
Ale koniec- szkoda czasu,
Słońce świeci- chodź do lasu
 
Pytania do wiersza:
 
- O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu?
- Co zrobiła Pani Burza?
- Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły?
- Co się stało, gdy się zmęczyła?
- Kto przepędził burzę?
- Czy wiecie, jak powstaje burza?
 
"Burza w kubeczku" - praca plastyczna. Dziecko dostaje papierowy kubeczek, na którym rysuje markerem pioruny. Środek kubka (we wnętrzu) dziecko smaruje klejem i przykleja paski bibuły w różnych kolorach kojarzących mu się z burzową pogodą. Kubek stawia dziecko do góry nogami, a na jego odwróconym denku przykleja watę symbolizującą chmurkę.
 
Karty pracy 33b - utrwalenie właściwych zachowań w czasie burzy, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej.
 
Tęcza.
 
"Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?" - rozmowa.
 
"Jak powstaje tęcza?" - eksperyment. Potrzebna szklana miska z wodą, lusterko i biała kartka. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień lub pochmurny z wykorzystaniem latarki. Do miski wypełnionej wodą wkładamy pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywamy miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).
 
Karta pracy 33a - doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.
 
Na zakończenie zapraszam na kolejne zajęcia z rytmiki - dobrej zabawy:
 
Lato na łące.
 
Na początek zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego "Zwierzęta na łące"
 
"Rysujemy łąkę" - zajęcia plastyczne. 
Dzieci rysują łąkę i omawiają swój obrazek. Co oprócz kwiatów znajduje się na łące? Jakie zwierzęta i owady można tam spotkać? Dzieci dzielą nazwy kwiatów (nagietek, bratek, malwa, stokrotka, mak) i zwierząt (kret, motyl, ślimak, mrówka, bocian, biedronka itp.) na sylaby i głoski, (przeliczają liczbę sylab i głosek).
 
Karty pracy 34 - przeliczanie, doskonalenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych.
 
"Ładne kwiatki" - zabawa konstrukcyjna. Tworzenie kwiatów z układanek geometrycznych lub tangramów.
 
„Spacer wśród traw” – opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi A. Olędzkiej.
 
W taki piękny, wiosenny dzień pora wybrać się na spacer na pobliską łąkę (dzieci poruszają się swobodnie po pokoju w różnych kierunkach). Słońce mocno grzeje, można więc chwilę poopalać się (dzieci kładą się na podłodze  i zamykają oczy). Słuchamy odgłosów, które do nas dochodzą. To komary, które krążą nad nami (dzieci naśladują głosy komarów: bzz, bzz, bzz). Musimy wstać, żeby nas nie pogryzły. Spacerujemy po łące i słuchamy jak szumi wiosenny wiatr (dzieci naśladują szum wiatru: szuu, szuu, szuu). Gonimy pszczoły, które latają z kwiatka na kwiatek w poszukiwaniu nektaru (dzieci naśladują lot pszczół). Kucamy w trawach, gdzie siedzą koniki polne i słuchamy ich koncertu (dzieci naśladują głos koników polnych: cyt, cyt, cyt). W sadzawce siedzą zielone żaby i głośno ze sobą rozmawiają (dzieci naśladują dźwięk: kum, kum, kum). W górze słychać głos wróbla (dzieci naśladują dźwięk: ćwir, ćwir, ćwir). A wśród wysokich traw chodzi bocian (dzieci chodzą z wysoko uniesionymi kolanami) i co jakiś czas wesoło klekocze (dzieci naśladują głos bociana: kle, kle, kle). Bocian wzbił się do góry i krąży nad łąką (dzieci naśladują lot bociana). Po kilku okrążeniach wylądował w swoim gnieździe (siad skrzyżny w dowolnym miejscu pokoju).
 
Na zakończenie spróbuj rozwiązać zagadki ilustrowane obrazkami:
 
Letnie smakołyki.
 
„Na łące” – zabawa logorytmiczna D. Kossakowskiej.
 
Wykonuj ćwiczenia wg instrukcji.
Kiedy słońce świeci nad łąką – rysowanie słońca w powietrzu.
Kiedy wieje wiosenny wiatr – ruchy rąk w górze.
Kiedy motyl krąży nad kwiatem – naśladowanie lotu motyla.
To weselszy staje się świat – rysowanie w powietrzu uśmiechu.
Nawet wtedy, gdy deszczyk pada – rysowanie w powietrzu spadających kropel.
Ciemne chmury krążą nad nami – rysowanie oburącz chmur w powietrzu.
To cieszymy się dniem wesołym – rysowanie w powietrzu uśmiechu.
Piękną łąkę dziś oglądamy – obrót wokół własnej osi.
 
Przypomnijcie sobie piosenkę "Lody poziomkowe"
 
Karty pracy 35 - doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności grafomotorycznej, ćwiczenie logicznego myślenia.
 
"Bananowe lody" - przygotowanie lodów. Przekrój owoc na pół, nabij na patyczek do lodów, umocz w jogurcie greckim i różnych posypkach. Na koniec włóż do zamrażalnika. Smacznego !
 
"Papierowe lody" - zabawa plastyczna. Dzieci wycinają z papieru dwa wafelki do lodów. Rysują na nich krateczki. Odrysowują lewą i prawą dłoń na papierze, a następnie je wycinają. Wycięte z papieru dłonie przyklejają na wafelki - będą to gałki lodów. Dzieci ozdabiają gałki w dowolny sposób.
 

Sponsor

bank spoldzielczy1