04.05.2020 - 08.05.2020r.

Tematyka tygodnia: Dbamy o naszą planetę.

Planeta Ziemia.

"Czym jest natura?" - burza mózgów. Dzieci wysuwają własne pomysły.

"Natura czy człowiek?" - dziecko określa pochodzenie różnych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu (przedmiot stworzony przez naturę czy wytwór człowieka).

Przykładowe przedmioty:

Wytwory człowieka: reklamówka piłka, książka, kredka, długopis, kartka, papierek po cukierku, łyżka, ścierka, gąbka skarpetka, śruba, samochód, lalka, zabawka, miś, puszka, butelka itp.

Przedmioty naturalne: liście, gałązki, cebulka, jabłko, kwiat, kora, słoma, siano, burak, kamień, pióro, muszelka itp.

Karta pracy nr.1 - ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej, budowanie postawy proekologicznej, poszerzanie wiedzy przyrodniczej.

 

"Człowiek i jego działanie" - rozmowa na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska.

 

"Jak człowiek zmienił świat?"- praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki oraz dowolne materiały plastyczne (kredki, farby, flamastry i inne). Kartki przedzielają pionową kreską. Po lewej stronie rysują środowisko naturalne, a po prawej - zmienione przez człowieka.

Przypomnienie piosenki Duszki, duszki.

https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII

Dbamy o środowisko.

Obejrzyj bajkę edukacyjną pt. ,,Ekologiczny dom”. Po jej obejrzeniu zastanów się, w jaki sposób Ty i Twoi rodzice możecie dbać o środowisko. 

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

"Co by było gdyby...."- rozwijanie twórczego myślenia. Dziecko odpowiada na pytanie: Co by było gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby nie było zwierząt?

Wprowadzenie litery Z,z - na podstawie wyrazu "zebra", dzielenie wyrazu na sylaby,głoski. Szukanie wyrazów zaczynających się głoską "Z" - wykonanie karty pracy nr. 2.

Śmieci.

"Rady na odpady" - oglądanie bajki edukacyjnej.

Karty pracy nr 3, 4 - poszerzanie wiedzy proekologicznej, utrwalanie zasady segregowania śmieci, ćwiczenie logicznego myślenia i budowania wypowiedzi.

"Jak długo?" - zwrócenie uwagi na problem długiego rozkładania się niektórych śmieci.

pogięty rysunek (papier) - 1-6 miesięcy

ogryzek jabłka (bio) - 1-5 miesięcy

reklamówka (plastik)  nawet 400 lat

puszka (metal) - 50 lat

plastikowa butelka (plastik) - 400-450 lat

szkło - nigdy

skórka od banana - rok

chusteczka higieniczna - 2-4 tygodnie 

Smog - co to za stwór?

SMOG

Agnieszka Frączek

Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien.

– Rany, jaki korek! – narzekał tata.

– Szybciej! – prosił Antek.

– Wolniej – prosiła mama.

– Nudzi mi się – jęczała Zosia.

– Pi… – popiskiwał pies.

– Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek.

Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”.

Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej.

– Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama.

– To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka.

– Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia.

– Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek.

 – A co to za różnica? – zapytała Zosia.

– Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu…

– Czyli na ogonie?

– Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się?

– Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”.

– Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo?

– Prawda.

– Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata.

– A skąd się biorą takie smoki?

– Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się.

– Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin.

– Mnóstwo.

– Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom!

 Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowo-czarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy.

– A fe! – zawołała Zosia.

– Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem.

– Psik! – kichnął pies.

– Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama.

– Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął.

– A smog się cieszy – podsumował Antek.

 Dzieci odpowiadają na pytanie: Co to jest smog? Jakie są przyczyny smogu? Jak pozbyć się smogu?

"Wiatraczek" - praca plastyczna. Dzieci dostają kwadrat papieru z wytyczonymi przekątnymi. Dzieci nacinają je w kierunku środka, ale zostawiają do niego mniej więcej 3 cm. Następnie zawijają płatki skrzydełek do środka i przyklejają. Całość mocują pinezką do korka lub patyka.

Co ja mogę zrobić dla Ziemi?

Do czego potrzebna jest woda?

 https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

https://www.youtube.com/watch?v=WWIG4boTbYA

W jaki sposób można oszczędzać wodę? (Bajka pt. "Oszczędzaj wodę!").

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

A ty jak możesz oszczędzać wodę?

Sponsor

bank spoldzielczy1